Powered By Blogger

header


Home Info Video E-novel Cerpen Puisi&Ayat Cinta Contacts

My FB

Friday 10 May 2013

SELEMBUT BAYU CINTAKU



ok, this is part from SELEMBUT BAYU CINTAKU...
y nie bru lg, so x bnyk y dpt na dikongsikn b'sma kt sni...

Prologue

Pandangan mata menebari segenap pelusuk alam yang dilengkapi dengan keindahan ciptaan Yang Maha Kuasa, memerhati segenap ruang pesisir pantai yang cantik dan bersih sebersihnya.

Sungguh, tiada apa yang sebaik waktu ini...waktu di mana dia dapat melarikan diri dari semua anasir-anasir yang mengacau bilaukan segenap ruang hidupnya, yang memenuhi setiap harinya dengan masalah-masalah yang tiada berpenghujung.

“Haihh, bilalah semua masalah ni nak lepaskan aku..?? Aku dah penat, penat dengan masalah-masalah yang tak pernah berpenghujung.”

Andai dapat ku putarkan waktu, mahu sahaja aku lari sehingga ke hujung dunia...lari meninggalkan segala masalah yang bakal melanda.

“Orang tua-tua kata tak baik duduk termenung sorang-sorang macam ni, awak termenung ni mesti sebab ada banyak masalahkan...??”

“Ooohh mami...” ‘Haisyy, kus semangat aku dibuatnya..kot ye pun bagilah salam dulu ke, ni tak..’

Agak-agaknya ‘orang tua’ ni dengar tak aku melatah tadi, kalau dengar habis jatuhlah saham aku sebagai gadis paling cun kat bandar bersejarah ni.

(Korang agak-agak, bandar bersejarah yang dimaksudkan tu bandar yang mana satu erkk..?? Melaka ke Pulau Pinang..??)
“Maaflah kalau saya dah membuatkan cik terkejut dengan kehadiran saya yang tiba-tiba ni.. Perkenalkan, saya Muhammad Izzul Arryan, dan awak pulak...??”

“Arryana, Nur Firrasha Arryana. Ye, saya akui kehadiran awak secara tiba-tiba ni sedikit sebanyak membuatkan saya terkejut dan hampir hilang semangat Encik ....” “Izzul, awak boleh panggil saya Izzul, Cik Arryana.”

Kebetulan atau memang sengaja direka, yang pasti Arryana tidak tahu apa motif sebenar Izzul, atau nama sebenarnya Tengku Muhammad Izzul Arryan.

Kekecohan yang terjadi di dalam “istana” Yang Mulia Tan Sri Tengku Bashir Alauddin, daddy Tengku Muhammad Izzul Arryan, telah menyebabkan Izzul mengambil keputusan untuk lari dari “istana” bermasalah itu.

Lari dari masalah sehingga mereka tidak memikirkan masalah yang bakal timbul dengan kehilangan mereka, keadaan yang mana akan membuatkan keluarga kedua mereka terpaksa mengupah penyiasat untuk mencari mereka.

“Apa yang membuatkan awak ada dekat sini Encik Izzul..?? Saya tak rasa yang awak sangat bermasalah, kalau nak dilihat dari riak wajah awak.”

“Itu berdasarkan apa yang awak rasa Cik Arryana, tapi tak siapa pun yang tau apa sebenarnya masalah yang sedang saya hadapi sekarang ni..tak ada siapa...yang peduli..”

“Izzul, awak perlu bercerita pada seseorang yang mampu untuk menjadi pendengar yang baik kalau awak nak ada orang peduli pada awak..dan, tak ada siapa yang tau apa yang bersarang dalam fikiran awak sehinggalah awak bagi tahu..”

Betul tu, bila kita berdepan dengan masalah, kita perlu mencari seseorang yang mampu menjadi pendengar yang setia..mampu menjadi penasihat yang baik..
Seseorang yang tidak akan pernah meninggalkan sahabatnya tika susah mahupun senang, tika sedih mahupun gembira, saat terluka mahupun tertawa, dia akan sentiasa ada memberikan nasihat berguna.

“Dan awak Arryana, atas alasan apa awak berada di sini sendirian..?? Masalah apa yang sedang membelenggu diri awak, ataupun mungkin fikiran awak..??”

“Masalah yang hampir kesemua orang dalam dunia ni hadapi dan mungkin akan hadapi.. Semua masalah saya berkait keluarga dan jugak syarikat, masalah yang tak akan pernah selesai Izzul..tak akan..”

“Hahahaaa, ini ke diri awak yang sebenar Arryana..?? Nur Firrasha Arryana yang tadinya gah memberi nasihat dan kata-kata perangsang pada saya, rupanya seorang yang mudah putus asa..”

“Saya cuma dah tak mampu nak fikirkan jalan penyelasaiannya, fikiran saya semakin kusut dengan segala masalah yang melanda ni..”

“Awak boleh hadapi semuanya Arryana, saya yakin..”

“Macam mana awak boleh yakin dengan saya, sedangkan awak langsung tak kenal saya..dan ini first time kita kenal..”

Bak kata pujangga, tak kenal maka tak cinta. Seseorang itu perlukan masa sesaat untuk meneliti seseorang, seminit untuk menafsir seseorang, sejam untuk menyukai seseorang, dan sehari untuk mencintai seseorang, tetapi dia akan memerlukan seumur hidup untuk membenci seseorang.

Cewaahhh, berpuitis segala macam orang tengah dilamun cinta je gayanya. Ayat dah betul dah tu, cuma subjek je yang tak tepat..tak sesuai dengan keadaan..

“Debe ser auto confianza para enfrentar cualquier problema con la paz de la mente senorita Arryana (Harus yakin diri untuk menghadapi setiap masalah ini dengan tenang)...”
‘Huk elah,guna bahasa Sepanyol laa pulok mamat ni..mende apa laa yang dia dok merapu makan ikan kerapu ni..??’

Dua-duanya berpelajaran tinggi, dengan seorang lepasan dari universiti terkemuka di Spain, Universidad de Navarra, dan yang seorang lagi di Seoul National University, Korea.

Tengku Muhammad Izzul Arryan, lepasan dari Universidad de Navarra, Spain dalam jurusan Master in Humanity Science’s, dan Nur Firrasha Arryana pula berkelulusan dalam Degree in Business Management and Occupational in Safety and Health dari Seoul National University, Korea.

Kiranya si Izzul ni merupakan seorang doktor pakar laa, walaupun dia tak kerja sebagai doktor kat mana-mana hospital lagi.

Dan Cik Arryana kita ni pulak merupakan seorang manager in business and OSHA, dan dia menjaga bahagian business matter and OSHA department di syarikat milik keluarga dia.

Dalam sedar Arryana membiarkan telefon bimbitnya berdering nyaring berulang kali..

“Why don’t you pick up your phone, maybe it’s important..”

“No, maybe it wasn’t important at all. Besides, i need to be alone without any disturbance..”

“Kalau awak tak nak ada gangguan, then kenapa tak offkan je handphone tu..?? That’s better right, than biarkan handphone tu hidup..”

Arrgghhh, menyesakkan otak aku je laa mamat celup ni. Muka je handsome, tapi mulut dok cot-cet cot-cet je tau..

‘Nak jawab, tak jawab, nak jawab, tak jawab, nak jawab ke tak payah jawab and matikan terus handset ni..’
“One text message entering your inbox, need i read it for you or...”

“No, never mind..i can read it all by myself, by the way..just why are you being so nice toward’s me..??”

“Nothing, it just something that make me feel that we are both having the same problem. And i do think that we can shared it together, biar ringan sikit otak dari terus memikirkan masalah tu sorang diri..”

“Olá Rodriguez, cabe-me Arryana...poderia você por favor reservar um quarto para mim lá, eu vou ser chegado lá um dia depois de amanhã... Obrigado, Rodriguez..” (“Hello Rodriguez, it’s me Arryana..could you please book a room for me there, i’ll be arrived there a day after tomorrow.. Thank you, Rodriguez..”)

‘Dah, keluar pulak bahasa tah amende minah ni..tapi, bagus jugak erk dia ni..dapat kuasai beberapa bahasa dari seluruh dunia..’

Kepeningan kepala Izzul yang mendengar bicara Arryana dengan seseorang dari Brazil itu, setiap patah ayat yang keluar dari bibir mungil Arryana dirasakan berbelit-belit.

“Sorry, but just now you cakap bahasa apa erk..?? I’m not really clear, lagipun for foreign language i cuma tau bahasa Spain, Italy and Thai je..”

“Ooh, just now i cakap bahasa Portuguese..” ucapku..

“I see, bagus jugak erk bahasa Portuguese you..” “Thank’s, tapi saya tak makan pujian..”

“Pujian ikhlas ni, dari lubuk hati saya yang paling dalam.”

Kang terlebih makan pujian perut ceq lak yang kembong tak pasai-pasai sat lagi, baik ca aliff but dulu..pi isi perut yang dok menyanyi lagu ghazal ni..

Kalau kembung masuk angin tak apa lagi, takut sat lagi kembung lain ja..lagipun bukannya kenai sangat ngan mamat ni.. Haishh, mintak simpang laa..

Tanpa berlengah lagi, Arryana terus angkat punggung untuk berlalu pergi dari pesisir pantai itu. Hala tujunya sekarang ialah ke arah restoran berhampiran. Mengisi perut yang tak henti-henti berdondang sayang.

“Awak nak ke mana Cik Arryana..?? Seems like you have forgetten something, something of your own.”

“Saya nak pergi makan, lapar. Ooh yeah, what’s that..??”

“This,“ ucap Izzul sambil tangannya mengunjukkan handset dan kunci kereta milik Arryana.

“Ahh, thank’s Izzul. Kalau tak, tak taulah macam mana saya nak balik chalet nanti..once again,thank you..”

“It’s my pleasure to help you, kalau orang lain pun saya akan buat benda yang sama.”

“Would you mind to join me having lunch, but i think this is not lunch anymore.. Dah pukul 3.30 dah pun, hahahaa...”

“Do you mind me joining you..??” “Nae, of course not..”
 

No comments:

Post a Comment