Powered By Blogger

header


Home Info Video E-novel Cerpen Puisi&Ayat Cinta Contacts

My FB

Thursday 30 May 2013

CINTA STRAWBERRY & CHOCOLATE - PROLOGUE





CINTA STRAWBERRY & CHOCOLATE


Strawberry, bila dimakan dengan chocolate,
Makin sedap, dan…
Makin bertambah manisnya…







FASHA  ADDRYANAA


PROLOG


            “Hey girl, mana ada orang makan buah strawberry dengan ais krim chocolate..are you kidding, when you said you wanna eat strawberry with chocolate ice-cream and then bubuh madu and almond a bit..??”

            “Hello, suka i laa nak makan strawberry tu dengan apa pun..perut i, bukan perut you ok..”

            “Yup, perut you..tapi ingat sikit, baby i kat dalam perut you tu..”

            “Your baby, since when..?? Setahu i, you’re not ready yet to have this baby right..then it should be my baby, ok..”

            “That was before, i daddy baby tu..so, you dengan baby bawah tanggungjawab i. Now you nak makan kat mana, i bawak..”

            Hurmm, baru tiga bulan nikah dah berantakan macam apa..bayangkan tiga bulan nikah and then two weeks pregnant with his baby, mana laa Irfan Aadif Hakkim tak membebel.

            Irfan Aadif Hakkim bin Dato’ Ismail Arsyaad, supposed to be my beloved husband since our marriage day..but then after three month our marriage, when i said that i was pregnant with his baby terus dia jadi kuat membebel.

            Yeah, it should be about a year or two to have baby he said..and it shouldn’t be this fast, sebab dia belum bersedia lagi katanya.

            Tapi sampai bilakan, umur pun dah masuk 28 tahun dah encik hubby aku tu. Adik dia Irfan Aariff Hakkimi, 26 tahun and anak nak masuk dua dah pun..

            He said that he’s not ready yet to have baby, tapi yang peliknya laju je dia bila disuruh melayan anak buah, Muhammad Aadib Ikram yang baru nak masuk setahun tu.

            Ooh ye, lupa pulak nak memperkenalkan diri ni kan..Nurin Shiqa Arryana binti Dato’ Paduka Shaarif Mukhriz, 22 tahun, berkelulusan Sarjana Muda Pengurusan dan Pentadbiran, dan merupakan isteri tersayang Irfan Aadif Hakkim.

            “Baby please jangan ikut perangai daddy ye, nanti kesian kat mummy..dah laa asyik kena bebel dengan daddy baby je sekarang ni, huhuhuu..”

            “Dah you membebel apa pulak sorang-sorang ni, baru kejap je i tinggalkan..hisy, tu nak pergi mana pulak tu..?? Menonong je jalan tak tengok orang, jap gi langgar pintu lak..”

            “Toilet, nak muntah laa..you nikan, saja na...” Uweekkk, uweekkk...

            “Shii, Shii..Shiqa sayang, you ok tak ni..?? Shii, bukak pintu ni..you ok tak sayang..??”

            Kedengaran bunyi tombol pintu dibuka dari dalam membuatkan Irfan Aadif menghembuskan nafas lega dihadapan pintu toilet.. “I’m feeling dizzy, and rasa nakk...”

            Belum sempat Shiqa menghabiskan ayat, dunia terasa gelap dan dia pengsan di dalam pelukan Irfan Aadif.

            “Shii, Shii..Shii, you ok tak ni sayang..?? Hisy, degil sangat tadi..suruh makan pun tak nak, masuk dua sudu je nasi tu. Kenapalah sayang ni degil sangat, nak tunjuk protes sangat sebab tak dapat nak makan strawberry ngan ais krim chocolate tu..”

            “Hello, may i speak to Doctor Crris Aria Imani..?? Irfan Aadif here, emergency..can you just drop by my house now..??”

            “Yes, Crris Aria here..ok Encik Irfan, 10 minit lagi saya sampai..”

            Dalam keadaan kalut dan gawat begitulah Dato’ Ismail Arsyaad dan Datin Indiraa Atiqa serta Dato’ Paduka Shaarif Mukhriz dan Datin Paduka Aazizah Maisara datang ke rumah Shiqa dan Irfan.

            Selang beberapa minit selepas ketibaan mereka berempat, Irfan Aariff Hakkimi pula datang bersama isteri, Nur Lydia Adlina dan anaknya Muhammad Aadib Ikram.

            Setibanya mereka semua, Pak Ali a.k.a driver dan tukang kebun dan juga Mak Timah pembantu rumah yang menjadi mangsa kerana terpaksa melayan parents’ Irfan Aadif dan Shiqa. Sedang Irfan kalut menanti Crris memeriksa keadaan Shiqa yang sedang tidak sedarkan diri di atas katil dalam  bilik mereka.

            Keadaan Shiqa sungguh mengejutkan papa, mama, mummy dan juga daddy, tidak terkecuali juga Irfan Aariff kerana tidak menyangka yang mereka akan dikejutkan dengan berita kehamilan Shiqa yang masih di peringkat first trimester pada pagi itu.

          “Sayang, you tak bagitau lagi dekat mummy, daddy, papa ngan mama erk pasal baby..?? I ingat you dah bagitau awal-awal, hurm..dorang semua tengah nak soal i kat bawah laa sayang..”

            “Nope, i baru je nak bagitau sebenarnya. Tapi memandangkan dorang dah tau sekarang ni, tak payah laa i susah-susah nak pergi bagitau kat dorang pasal baby..”

            “Shall i go downstairs now, wanna meet them..dah rindu sangat-sangat dah ni..”

            Datin Paduka Aazizah Maisara terpana, terkedu dan terkejut dengan berita yang baru sahaja didengarinya langsung tidak menyangka bahawa anak menantunya sanggup membelakangi dirinya dan juga ahli keluarga yang lainnya.

            Begitu juga dengan Datuk Paduka Shaarif Mukhriz, tetapi dia tidak mampu untuk mengkomentar apa-apa kerana dia dapat merasakan yang mereka berdua punya alasan tersendiri mengapa mereka tidak memberitahu akan soal kehamilan Shiqa kepada ahli keluarga yang lain..

            "Shiqa, Irfan, kenapa tak bagi tahu pada mama, kenapa tak bagi tahu pada semua..?? Mama kecewa dengan Shi, dengan Irfan sebab tak beritahu awal-awal pasal kandungan Shi dekat kami.."

            "Sudah-sudahlah tu Datin Aazizah, yang penting Shiqa tak apa-apa dan cucu kita pun selamat..awak tu jangan nak marah-marah sangat, karang naik pulak tekanan darah awak yang dah memang tinggi tu.."

            "Maa, mama..Shi dengan Abang Ir bukan tak nak bagi tahu pasal baby pada mama and semua, kami just nak buat surprised untuk semua.."

            "Yess ma, we really didn't meant it..memang Ir dengan Shi nak inform pada semua, tapi tak sangka pulak akan jadi surprise yang macam ni.."

            Kerinduan yang sekian lama bertandang di tangkai hatinya terhadap keluarga tercinta tidak dapat untuk dibendung lagi, yang pasti Shiqa amat merindui papa dan mamanya.

            Sekian lama mereka tidak menjengah ke rumah Shiqa dan Irfan membuatkan air matanya jatuh berjuraian tanpa dia sedari, dan sang suami pula hanya mampu memerhati..tidak mampu untuk menahan.

            “Shiqa, Irfan, kenapa dekat mummy dengan daddy awak pun langsung pun tak diinformkan..?? Pelik betul mama dengan perangai kamu berdua ni, haishh..tak taulah apa nak jadi dengan budak berdua ni..”

            "Mama, papa, mummy, daddy, Shiqa minta maaf..Shiqa tak ada niat pun nak rahsiakan pasal cucu mama, papa, mummy ngan daddy ni, Shi..Shi..Shiqa just nak buat surprised je.."

            "Sayang, no..stop crying, nanti kesian kat baby tengok mummy dia macam ni..you dah janji dengan i kan, yang you tak akan menangis lagi.."

            "Shii, kami tak marah pun..kami cuma terkilan and terkejut je, sudah jangan menangis..nanti tak pasal-pasal pulak cucu kami keluar jadi budak cengeng, sudah tu.."

No comments:

Post a Comment