Powered By Blogger

header


Home Info Video E-novel Cerpen Puisi&Ayat Cinta Contacts

My FB

Thursday 30 May 2013

CINTA METROPOLITAN - PROLOGUE





Prologue


            Aku adalah seorang gadis biasa yang dilahirkan dalam sebuah keluarga yang sederhana,keluarga yang tiada banyak harta kekayaan untuk dibandingkan dengan keluarga Dato’ mahupun Tan Sri…

            “Nurin Auliyaa Shazreena Binti Haji Mohammad Khazreel, awak dengar tak ibu dok panggil dari tadi lagi…dok berangan tak habis-habis anak ibu yang sorang ni…”

            “Ye bu, sorry ibu…Auliyaa dok ralit tengok rancangan kat tv tadi tu bu, ada apa erk ibu…??”

            Haa, itulah dia nama aku…Nurin Auliyaa Shazreena Binti Haji Mohammad Khazreel, anak mantan pengetua Sekolah Menengah Panglima Bukit Gantang iaitu Haji Mohammad Khazreel Bin Khalill Azizi.

            “Ibu dah agak dah,kalau ibu cakap 100 kali pun belum tentu Auliyaa dengar…dah, tolong ibu pergi beli santan kejap...”

            “Santan bu, macam biasa erk ibu…?? Ibu nak buat masak apa bu, nak Auliyaa tolong ke nanti…??”

            Aku, Nurin Auliyaa Shazreena adalah anak ke dua kepada pasangan Haji Mohammad Khazreel dan juga Hajah Amna Khatijah...Along aku, Muhammad Harith Fateh,25 tahun merupakan lepasan Degree in Hospital Management...kira doktor laa...

            “Along, angah pinjam motor along tau...motor orang tayar pancit laa, nak gi kedai jap...”

           “Angah, bawak motor along tu elok-elok...helmet jangan lupa pakai pulak, nanti cedera lak adik along nie...”

           Adik yang bawah aku ada dua orang dan dua-dua lelaki, alang dan usu...

Alang, Muhammad Adham Firas bakal menyambung pelajaran peringkat Diploma in Marketing Management tahun ni dan usu, Muhammad Aus Idraki bakal menduduki peperiksaan SPM tahun hadapan...

Dan aku...Nurin Auliyaa Shazreena,21, pelajar tahun akhir jurusan Diploma in Healthcare Management.

“Yea laa atuk, orang tau laa along...helmet sentiasa berada di sisi ni, macam along tak kenal ngan adik along yang sorang ni.”

“Sebab along kenal adik-adik along laa yang along pesan, Auliyaa ni kalau bawak motor boleh kalah mat rempit.”

“Sekali-sekala je jadi minah rempit long, bukan selalu pun orang nak jadi minah rempit ni...tak sior eh nak merempit aje kerjenye, bukan dapat apa pun.”

“Haa, tau pun..dah pergi cepat, kang ibu bising lak tunggu santan dia yang tak muncul-muncul dari tadi.Jangan nak rempit je, tunggang cermat sikit.” ”Yes boss...”

“Awak nak bos, tunggu dapat kerja dulu...dengan along jangan nak panggil bos-bos sume erk, karang along luku baru tau...” ”Orang gurau pun nak marah, ye laa abangku sayang..”

Hurm, macam tulah perangai abang sulungku terhadap adik-adiknya..Walau siapapun adiknya yang ingin menunggang motorsikal kesayangannya itu, pasti akan ditarbiah dengan segala nasihat dahulu.

Aku mesti buru-buru mendapatkan santan yang dikehendaki ibu,kalau tak...habis laa aku dibebel oleh ibu kalau lambat sampai santan yang dimintanya itu...

“Assalamualaikum pak cik, santan fresh sekilo ada tak pak cik..??” ”Waalaikumussalam, ada dalam peti sana tu...Dah lama pak cik ngan mak cik tak nampak kamu kat sini, kamu buat apa sekarang..??”

“Ada aje pak cik, saya sambung belajar dekat Kuala Lumpur..dah nak habis belajar dah pun, sekarang tengah cuti semester...”

“Macam tu...bidang apa kamu ambik Auliyya, sama macam abang kamu jugak kea..??” “Eh, tak adalah mak cik..along tu memang minat nak jadi doktor, saya pulak lebih minat bidang pengurusan...”

“Senang keluarga kamu nanti ye Auliyaa, sorang dah jadi doktor...dua orang lagi bakal pengurus, adik bongsu kamu pulak nak ambik SPM tahun ni..mesti dia boleh pass macam abang-abang dan kakak dia..”

“Insyaallah mak cik, pak cik...kami sekeluarga pun harap Aus dengan Firas tu berjaya dalam hidup dorang..eh, dah lambat ni pak cik, mak cik...nanti ibu bising pulak lambat bawak santan yang ibu mintak tu...”

“Eh, iya tak ye jugak..hah, bawak motor elok-elok tau Auliyaa nanti jangan lupa kirim salam kami dekat ibu ngan ayah kamu...” ”Insyaallah mak cik, pak cik, saya balik dulu laa ye...Assalamualaikum mak cik, pak cik...” ”Waalaikumussalam...”

Dalam perjalanan pulang ke rumah yang tinggal hanya 900 meter sahaja lagi, tiba-tiba motor kesayangan along yang aku tunggangi mati di tengah jalan..Dah sah-sah laa motor ni kehabisan minyak, dan aku jadi tak tahu nak buat apa-apa..

Handphone  yang berada di dalam kocek seluar track  yang ku pakai segera ku capai dan terus aku dail nombor telefon abang long kesayanganku itu, meminta agar dia datang mengambil aku dan motornya yang sudah tersadai di tepi jalan.

“Assalamualaikum along, along tolong angah kejap long...tolong ambik angah dekat simpang lepas kedai runcit Pak Mat tu long, minyak motor habislah along...”

“Waalaikumussalam, aik...tadi bukan main ok je along tengok motor tu, tetiba minyak motor dah licin...hah tunggu situ diam-diam tau, kejap lagi along sampai...”

“Orait along, tapi cepat sikit tau sebab orang tengok hari dah macam nak hujan je..Nanti ibu bising pulak kalau tengok kita kena hujan,tak pasal-pasal kena tarbiah free sat gi..hehehee...”

“Ye laa, duduk je dekat situ diam-diam...kejap lagi along sampailah dekat situ, jangan nak merayap ke mana-mana pulak erk...”

“Adik along ni kan budak baik, takkan nak merayap ke mana-mana punya..lagipun angah kan ada tali pinggang hitam, takkan berani laa siapa yang nak kacau angah tu...hehehee...”

“Yelah tu...awak tu perempuan, nanti buatnya orang yang kacau adik along nie perogol ke tak ke niaya..??” “Aish along, perogol tu long..mulut along tu kadang-kadang dah laa masin, nanti betul-betul jadi tak pasal je long...”

Hari ini dengan lancangnya abang sulung aku ni bercakap tentang perogol denganku, membuatkan aku terbayang tentang keadaan perogol tersebut yang siap membawa pisau bersamanya.

Untuk tidak terlalu memikirkan tentang apa yang diperkatakan oleh along sebentar tadi, aku terus membelek keadaan motor tanpa mempedulikan keadaan sekeliling.

“Piiiiinnnnnnn....” “Opocot tayar engko meletop...” ‘Alamak, hilang terus keayuan aku..mangkuk tingkat punya orang, pi hon kat aku buat apa..’

“Cik, cik...awak tak apa-apa ke, ada cedera dekat mana-mana tak...??” “Eh, tak..tak, tak, saya tak apa-apa encik...Cuma terkejut sikit je, tak ada luka pun...”

“Angah, kenapa ni ngah..mamat ni buat apa kat angah, angah ok ke tak ni..?? Cepat ngah, bagitau along apa yang dah jadi..” “Along, ish along ni..orang tak apa-apa laa long...terkejut sikit je pun, no harm at all  laa along..tengok..”

Of course laa abang risau sayang oii, mana laa nak jumpa adik secantik, sebaik, seikhlas, sejujur dan sepandai adik along yang tersayang ni...bak kata lirik lagu Anang, separuh jiwaku hilang, macam tu laa along umpamakan angah tau tak...”

“Pandai jugak erkk along ni bermadah manis macam ni, ingatkan tak reti nak bermadah langsung...hahahaa...!!”

No comments:

Post a Comment