Powered By Blogger

header


Home Info Video E-novel Cerpen Puisi&Ayat Cinta Contacts

My FB

Monday 27 January 2014

SRCP - Bab 1





BAB 1


Penulis? Memang itu impianku, sejak enam tahun yang lepas aku sudah menyimpan angan untuk menjadi seorang penulis yang berjaya dalam usia muda dan mampu memberikan hasil penulisan yang terbaik untuk pembaca. Kenapa? Kerana aku suka, aku selesa mencoretkan segala picisan idea yang aku punya menjadi sebuah karya yang mampu memberi pengajaran bawah sedar buat pembaca.

Ini ceritaku... kisah hidupku yang tiada siapapun tahu, dan aku... menunggu masa yang sesuai untuk mengungkapkannya.


Nurin Airysha Athellia. Aku. Ya itu aku, nama belakangku nampak pelik sedikit, tapi cantikkan? Aku, Nurin Airysha Athellia, masih muda lagi dan masih menuntut di sebuah institusi pengajian tinggi di kota. Kota apa? Kota metropolitan yang gah pada nama, Kuala Lumpur.

Aku merupakan anak kedua kepada pasangan Encik Kamarul Afzan dan juga Puan Rasyiqah, anak kesayangan kepada papa dan mama yang sangat menyayangi diri ini.

Macam mana boleh jadi anak kedua? Siapa pulak abang atau kakak si Airysha ni? Kenapa tak disebut pun pada awal cerita ni, dekat atas tadi? Haa, mesti ramai yang tertanya-tanya kan pasal apa si Nurin Airysha Athellia ni boleh jadi anak kedua secara tiba-tiba.

Okay. Khaliq Adhwa, anak sulung kepada Encik Kamarul Afzan dan Puan Rasyiqah, dan merupakan abang kepada Nurin Airysha Athellia, iaitu aku. Nampak tak betapa handsomenya abang kesayanganku itu, ahahaa.

Khaliq Adhwa kini sedang melanjutkan pengajiannya dalam bidang Engineering untuk tahap Master di Universiti Teknologi Petronas, berbeda dengan adiknya yang mengambil bidang yang lain dari skop pengajian yang telah ahli keluarga mereka capai.

Khaliq Adhwa ni sebenarnya umur dia berapa puluh tahun?

Hahaa, mesti ramai yang tak percaya kalau mamat metrosexual ni umurnya dah 26 tahun. Muka macho yang sedikit babyface membuatkan dia kelihatan sedikit muda dari usia, dan ditambah pula dengan pengajian peringkat Master yang disambungnya kini.


Berbalik kepada kisah aku yang mana sedikit misteri dan juga rumit sebagai seorang pelajar, seorang anak, dan juga sebagai seorang penulis muda yang baru hendak mencipta nama dalam dunia penulisan seni tanah air.

Keinginanku sendiri untuk menyambung pelajaran di kota besar ini, bukan atas desakan sesiapa. Tahun ini sudah tahun kedua aku menyambung pengajianku dalam bidang Pengurusan Kesihatan yang baru beberapa tahun diperkenalkan di Malaysia, dan tahun ini umurku bakal mencecah 20 tahun.

Sejak enam tahun yang lalu, aku mencoretkan kisah demi kisah di atas lembaran kertas dan kemudiannya aku pindahkan menjadi softcopy untuk kesenanganku sendiri. Kisah demi kisah, cerita demi cerita yang aku tulis, dan akhirnya hidupku juga sudah jadi seperti dalam novel.


Haiqarl Rifqan. Entah bagaimana, dia muncul dalam hidupku... menjadikan dia sebagai penemanku, penyelamatku dan... siapakah dia di hatiku?

Segalanya menjadi tanda tanya dengan kemunculan Haiqarl Rifqan yang kadang mampu membuatkan seluruh hidupku jadi celaru. Pelajaran yang dulunya bagi aku sangat menarik minat, kini sudah jadi sangat membosankan dan sudah tidak menarik minat aku lagi.

Wajarkah untuk aku menyalahkan hukum takdir? Atau, wajarkah aku menyalahkan dirinya atas kehadiran dia yang langsung tak kuduga dalam hidup ini? Sungguh, aku tiada jawapan untuk semua itu... hanya DIA yang tahu segalanya, dan pasti ada sebab serta hikmah mengapa DIA menghendakkan begini.

No comments:

Post a Comment