Powered By Blogger

header


Home Info Video E-novel Cerpen Puisi&Ayat Cinta Contacts

My FB

Monday 3 February 2014

SRCP - Bab 5





BAB 5


27 Januari 2014, 6.30pm

The Coffee Bean @ The Curve menjadi saksi dengan termetrainya ikatan perjanjian kerja sebagai seorang penulis. Sungguh aku tidak menyangka yang aku akan dilamar menjadi penulis dibawah naungan syarikat penerbitan yang sudah lama mencanak naik.

Akhirnya impian aku untuk menjadi seorang penulis selama ini tercapai jua akhirnya, menjadi penulis dalam usia 20 tahun bukanlah satu halangan buat aku. Kerana semuanya hadir dari minat yang sangat mendalam terhadap bidang penulisan.


“Airysha... akak sangat berminat untuk jalinkan hubungan kerja dengan Airysha berdasarkan penilaian akak terhadap hasil coretan tangan awak. Mengikut apa yang akak dan juga rakan sekerja akak observed, Rysha ada bakat besar dalam bidang penulisan ni dan kalau boleh pihak akak nak tolong asah bakat yang ada pada Rysha.” Terang Marsya Nurina, editor syarikat penerbitan itu.

“Ya saya. Sebelum tu boleh saya tau dari mana akak dapat tau tentang karya picisan saya, sebab saya ni jenis yang jarang nak post teaser dekat laman Facebook. Kalau soal mengasah bakat yang terpendam dan terperam tu, saya sebenarnya dah lama nak ada mentor sendiri... mentor yang akan dapat membimbing saya untuk terus maju dalam bidang penulisan ni.”

“Dan disebabkan seni penulisan ni dah sebati dengan diri saya, jadi saya berharap akan ada orang yang menyukai karya picisan saya walaupun tak sama dengan karya penulis lain yang dah banyak terbitkan novel sendiri macam Hezzy Azra, Haiza Najwa, Anabell dan Umie Nadzimah.”

Setiap ayat yang aku ucapkan, aku rangka dengan sebaik mungkin agar tiada cacat cela pada pendengaran cik editor itu. Perbualan dimulakan bagi mengelakkan rasa kekok yang mungkin datang bertandang, kemudian barulah perbincangan soal jalinan kerja dibuka.

Aku setia mendengar penerangan demi penerangan yang disampaikan oleh cik editor yang memperkenalkan dirinya sebagai Marsya Nurina, atau berdasarkan nama Facebooknya, Misz Novellas.

Ibu saudaraku yang juga merupakan seorang pensyarah, yang telah dipertanggungjawabkan untuk menjadi penjagaku sepanjang aku melanjutkan pelajaran di ibu kota ini turut ada bersama sewaktu perbincangan dijalankan. Semua langkah berjaga-jaga telah diambil bagi memastikan yang aku tidak ditipu atau dipergunakan oleh mana-mana pihak.


‘Aku perlu rebut peluang yang ada. Lagipun mana ada peluang yang akan datang bergolek tanpa ada usaha, melainkan kalau kita anak pemerintah. Tapi itu pun tak mungkin dapat menembusi logik akal... peluang dah ada depan mata sekarang ni, mustahil aku nak menolak. Sama macam menolak rezeki dan tuah namanya tu...’ bicaraku dalam hati.

“Kalau semua ni takkan mengganggu pelajaran Airysha, saya benarkan. Tapi saya masih akan pantau setiap apa yang Airysha buat, yang berkait dengan kerja yang syarikat cik serahkan kepada dia.”

Tegas sungguh kenyataan dari ibu saudara berpangkat pensyarah yang punya kelulusan Doctor of Philosophy (PhD) ini, bagai ingin menjerut leherku sahaja bila mendengarnya.

“Terima kasih puan atas kerjasama yang puan dan Airysha dah berikan kepada pihak kami. Saya akan pastikan tak ada projek yang akan terlampau mengganggu tumpuan Airysha dalam pelajaran dia, itu janji saya dengan puan.” Balas Cik Marsya Nurina sopan.

Aku, Nurin Airysha Athellia, hanya menjadi pendengar setia untuk perbualan antara kedua orang yang sedang berada di kiri dan juga hadapanku ini.

Rasa gembira dan syukur aku luahkan melalui sinar mata kepada kak Marsya, bagai ingin melompat gembira tika dan saat itu juga. Tapi adab dan tatasusila harus dijaga di tempat awam sebegitu, dan aku masih kontrol ayu... nak elak dari memalukan diri sendiri di kawasan awam begini.


Balik sahaja dari appointment yang telah berjalan dengan lancarnya itu terus aku serbu ke arah laptop yang tergeletak elok diatas meja study yang ada dalam bilikku. Laptop dihidupkan dan jariku segera mencari fail yang memuatkan hasil tulisanku yang masih belum siap sepenuhnya itu.


Fail di skrin laptop yang sudah sedia dibuka, dibelek seketika. Berkerut-kerut ruang dahiku... memikirkan tindakan apa yang akan dilakukan oleh Faid nanti.


No comments:

Post a Comment