header


Home Info Video E-novel Cerpen Puisi&Ayat Cinta Contacts

My FB

Friday, 19 February 2016

Cheesy Deserts

Hello, hola, Assalamualaikum.

Hai girls..
Adik², kakak², ibu²..

Ramai antara kita yang suka bereksperimen di ruang dapur kan. So entry kali ni Ai nak sentuh pasal makanan.


Cakap pasal makanan.. sekarang cheesy deserts boleh dikatakan popular juga. Purata di Malaysia ni ramai juga yang suka deserts atau makanan yang berasaskan cheese right. Or else, x ramai laa yang dok menyerbu café Secret Recipes dan yang seangkatan dengannya yang menawarkan deserts/food for breakfast/lunch/dinner yang berasaskan cheese.

Biasa kita ke kedai, tengok cheesecake/cheese tart sampai ada yang terliur tengok menda alah tu semua. (Talkin' 'bout this, I can imagine how tasty the cheesecake feel..hahaa.)

Okay, back to topic.
Sebenarnya cheesy deserts ni kadang kita x mampu nak buat sama, sebijik macam yang jual kt kedai. Kenapa? Sebab resepi yang kita ikut, bahan yang kita guna dan cara kita buat tu x sama.
Tengok dalam buku resepi memang boleh, tapi x semua resepi tu dibagi sebijik, sebulat betul macam yang dibuat..sebab tu bila kita ikut balik, kadang x menjadi (sama ada terlebih keras atau lembik).

Ai ni bila bosan memang suka bereksperimen. Mostly minat dalam bab masak memasak ni terpesong ke arah masakan barat, apa boleh buat.

Apa yang Ai nak share kt sini sebenarnya ialah, cheesecake atau cheese tart kalau x dicampur telur sekalipun tetap menjadi.. nak tau macam mana result dia? Totally pure taste of the cheese. No additive. Lagi lembut, creamy, pure.


Good luck dearie for the experiment.

Wednesday, 8 July 2015

FauziahSamad.com: 164. PETUA MASA MENGANDUNG DAN LEPAS BERSALIN



164. PETUA MASA MENGANDUNG DAN LEPAS BERSALIN



gambar ehsan google







Banyak petua yang Kjee terima hari itu. Nak
biarkan sahaja, sayang sangat. Jenuh jugak Kjee asing2kan supaya dapat
masukkan dalam entry yang berkenaan. Kali ini Petua Masa Mengandung dan
selepas Bersalin.


Kjee selalu ingat pesan arwah Mak yang dah
berulang kali Kjee beritahu di blog ini...Kahwin boleh moden tapi
bersalin biarlah ikut cara tradisional.


Terima kasih kepada semua yang menyumbang
petua di bawah ini. Ramai kengkawan kita akan mendapat menafaat
daripadanya. Insya Allah.


Petua2 dibawah ini adalah sumbang semua kengkawan ketika peraduan Petua Orang Tua2 baru2 ini.


    gambar ehsan google
  1. mak saya pesan kalau masa
    mengandung jangan dililit tengkuk dengan tuala atau pakai tudung
    yang jenis melilit tu nanti bersalin takut anak terbelit dgn tali
    pusat …norhaniza




  1. masa saya bersalin..ada sedikit kes di mana uri x kuar habis, rupanya nurse cakap,      
      rambut jangan ikat masa nak bersalin, nanti uri terikat...tak boleh kuar   
      habis...apa pon wallahualam...mungkin petua dari mak dia kot…suria




  1. orang
    mengandung jangan minum air sejuk nanti boleh membotakkan rambut
    si baby dalam perut sebab dia panas bila masuk ke perut dan terbakar
    lah rambuT baby tu ..sharifah rosidah


4.      masa
saye mengandung anak sulung dulu teringin nk makan ikan pari yg
fresh..kebetulan ade kawan suami yang tinggal berdekatan pantai..suami
pesan tolong belikan tapi sampai hati dia tak mau belikan..bila tanye
kenapa ..tak mahu caakp..bila dah bersalin baru dia cakap..petua orang
tua2 tak boleh beri alasan pada orang mengandung dan makan ikan pari
masa pregnant nanti anak sumbing...(shida sidek)


  1.  Orang
    tua2 kata dalam pantan tak boleh menangis nanti kena angin
    meroyan. dah tertulis dah dalam kitab terdahulu melayu ni
    berpantang 44 hari jadi jangan le kita memandei nak
    kurangkan...abiskan 44 hari tu pantang betul2...nanti turun darah kaalu
    tahu puncanya beli ubat tak tahu itu yang bawa maut...ikat rambut
    tinggi2 selitkan dengan lengkuas untuk elakkan masuk angin...kalau
    masuk angin tu lah puncanya angin meroyan...macam2 jadinya meroyan
    ni ade yg gila...makan biar banyak dan banyak kali jangan
    menambah...takut turun darah ada yang terjadi maut ...makan ape
    yang di beri jangan cuba yang tak boleh di makan kalau masuk angin
    ke bentan ke turun darah ke boleh juga ikhtiar ubatnya...contoh nya
    makan putu mayom je ada kuburnya ini lah yang di ceritakan oleh
    bidan yang mengurut nor dulu...norasmah


  1. masa
    berpantang terutama yang dlm perjalanan jauh balik kampung,
    sanggul diikat dan dicucuk paku panjang atau bawa benda tajam
    (gunting) kalau bwa pisau tak pasal2 boleh jadi kes polis lak.
    tujuan untuk elak gangguan syaitan pada baby dan orang berpantang
    sebab badan 'kotor'

    dalam berpantang ibu jari kaki diikat ngan sehelai sabut kelapa utk elak bentan kalau tersepak apa2.

     kalau keguguran (dlm masa 44 hari)x blh melintasi atau berhampiran
    pokok cermai blh menyebabkan turun darah semula. Haiza kl


  1. untuk
    orang mengandung...pesan orangtua jangan makan ulam pegaga takut
    lekat uri kerana akar pegaga mencengkam bumi...juga jangan duduk
    diatas tangga..jangan jahit tutup terus bantal bayi yang baru di
    isi kekabu takut nak beranak susah...pesan orangtua juga buat kerja
    separuh jalan nanti nak beranak pun susah...norasmah


gambar ehsan google
  1. Untuk
    orang tengah mengandung, janagn amalkan makan nasi sejuk..untuk
    elak kepala baby besar dan jangan suka letak tuala di bahagian
    leher...org tua2 kata takut tali pusat anak nanti
    terbelit..wallahualam – cikadakbiru


  1. Orang mengandung jangan merasa maaknan dalam senduk, takut nanti bibir ank jadi cam bibir Negro.  
            Orang yang mengandung jangan meyapu sampah sekerat2,kalau nak sapu kena
            teruskan, takut nanti nak bersalin susah, aank nak keluar tersekat2.. 
            Orang megandung tak boleh duduk atas akar pokok, takut bersalin lekat   
             uri..(Khadijah Salim )


     10.   Petua yang mak sampaikan untuk orang lepas bersalin/dalam pantang.

             Masa nak minum jamu, ibu jari kaki kiri kepit ibu jari kaki kanan.. tangan kiri   
             ampu breast, selawat 3 kali then baru minum.

             Masa berjalan, badan tegak, langkah mesti tersusun dengan teratur, duduk pun
             kena tertib.. (kalau tak nanti, jalan berterabur, bak kata mak, mcm singapore
             penang ~ sebelah kaki ke singapore n sebelah lagi ke penang.. tak cantik)
            sayang.. muka lawa tapi jalan berterabur..

             ni petua dari mak andam yg bisik masa kawen dulu..

            
~ jangan rendam/ada air dalam lesung batu.. kena biar kering.. nanti tut-tut berair..


            ~ nana ~


Thursday, 7 May 2015

POSISI TIDUR IBU HAMIL : KEBAIKAN DAN KEBURUKAN


posisi tidur ibu hamilSalah satu perkara yang merisaukan ibu hamil ialah posisi tidur. Apakah posisi tidur yang selamat untuk ibu hamil? . Sebenarnya tiada posisi tidur yang khusus untuk ibu hamil. Selagi tidak membahayakan kandungan, selagi itulah selamat untuk bayi.
Terserah kepada ibu untuk tidur dalam apa jua posisi. Kandungan anda tetap selamat kerana dilindungi oleh cecair iaitu air ketuban. Allah s.w.t adalah sebaik-baik pencipta kerana telah menciptakan perut ibu yang sangat unik dan selamat untuk bayi berlindung.

Posisi Tidur Ibu Hamil

Terdapat pelbagai jenis posisi tidur yang selesa bagi ibu hamil. Antaranya ialah:

# Posisi Terlentang

Boleh dikatakan bahawa semua ibu hamil suka tidur dalam keadaan terlentang. Posisi tidur ini boleh membuatkan ibu hamil terasa lebih relaks.
Namun, sebenarnya posisi tidur terlentang akan menyebabkan badan cepat penat kerana membuatkan ibu hamil mudah mengalami sakit pinggang, buasir dan gangguan pencernaan.
Keburukan tidur dalam keadaan terlentang boleh mempengaruhi tekanan darah tinggi dan menyebabkan ibu hamil berasa pening serta menganggu pengaliran darah.

# Posisi Meniarap

Ada yang menyatakan bahawa posisi tidur secara meniarap tidak selamat untuk ibu hamil. Sebenarnya posisi meniarap selamat. Tetapi kebanyakan ibu hamil tidak suka tidur dalam keadaan meniarap kerana akan berasa sakit pada bahagian payudara.
Tambahan pula, jika perut semakin membesar, tidak sesuai dan tidak selesa untuk tidur meniarap.

# Posisi Mengiring Ke Kiri

Posisi tidur mengiring ke kiri adalah posisi tidur ibu hamil yang paling selesa  kerana banyak memberi manfaat kepada ibu. Salah satunya ialah membantu pengeluaran sisa kotoran dan cairan dari tubuh badan melalui buah pinggang.
Posisi tidur ini sangat digalakkan selepas usia kandungan memasuki 16 minggu. Posisi tidur mengiring ini boleh mengurangkan bebanan berat kandungan semasa tidur.

#Posisi Tidur Mengiring Ke Kanan

Jika ibu tidak selesa mengiring ke kiri, boleh cuba mengiring ke kanan. Atau boleh gilir-gilirkan posisi mengiring ini sewaktu tidur.

Posisi Tidur Ibu Hamil Yang Terbaik

Tiada posisi tidur ibu hamil yang terbaik setakat ini. Namun, posisi tidur bergantung kepada ibu sendiri. Pilih posisi tidur kesukaan anda dan jangan sesekali tidur dalam keadaan posisi yang boleh memudaratkan anda.
Jika ibu suka tidur dalam keadaan mengiring, ibu juga boleh menggunakan bantal sebagai sokongan. Posisi tidur ibu hamil juga boleh dibantu dengan penggunaan bantal. Saya rasa penggunaan bantal boleh membuatkan ibu rasa lebih selesa dan tidur lebih nyenyak.
Pada masa kini, banyak aksesori untuk ibu hamil yang dijual dipasaran, terutamanyamaternity pillow atau bantal untuk ibu hamil. Atau ibu boleh menjahitnya sendiri mengikut kesukaan dan keselesaan ibu.
Bantal peluk juga boleh dijadikan alat sokongan semasa ibu hamil tidur. Tidak perlu membeli bantal khas dan dapat menjimatkan wang.
posisi tidur ibu hamil
Selain itu, ibu juga boleh  meletakkan kaki di atas bantal semasa tidur untuk mengelakkan kekejangan pada bahagian kaki.
Ibu hamil memerlukan tidur yang lena dan waktu tidur adalah waktu rehat bagi ibu hamil. Namun begitu, semakin kandungan membesar, ibu hamil sukar mendapatkan tidur yang berkualiti.
Terdapat ibu yang tidur di waktu siangnya begitu lena, malam pula tidak lena. Terdapat sebilangan ibu yang mengalami masalah ini. Jika tidur malam tidak lena, ibu boleh juga tidur diwaktu siang. Ibu hamil memerlukan waktu untuk mendapatkan rehat yang secukupnya.
Bagi ibu hamil yang berkerjaya, jika mengalami masalah sukar tidur lena, amalkan tabiat membaca dan juga mengambil segelas susu sebelum tidur. Ataupun, mengambil kalsium yang mencukupi supaya otot dan tulang-tulang dapat berehat dengan sepenuhnya.

 Tidur Yang Lena Adalah Pilihan Anda!

Apa jua posisi sekalipun, tidurlah dalam keadaan yang boleh membuat anda selesa. Perlu di ingat, ibu hamil perlukan rehat yang cukup untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.
Yang penting, kesihatan perlu dijaga. Kerana anda sedang membawa amanah yang berlindung di rahim anda.

Saturday, 2 May 2015

Mengesan Jantina Bayi dalam Kandungan (Tanpa ujian ultrasound)


Cerita kali ni, sebenarnya aku dan suami masih belum mengetahui jantina bayi kami kerana ada masa kedudukan bayi dalam rahim boleh mengelirukan doktor dan juga kita. So, aku rasa aku perlu lakukan sesuatu untuk mengetahui mengenai jantina bayi kami.

Sebenarnya, aku dan suami tak kisah lelaki atau perempuan tapi keinginan nak tahu tu sangat kuat.... yelah.. anak pertama la katakan..... Bukan itu aja, malah keadaan sekeliling yang asyik sangat bertanya......" lelaki ke perempuan? " Kami pun tak dah penat menjawab... namun, mana ada yang benar dan sebenarnya... melainkan dah sah bayi kami dah keluar dari rahim baru lah dapat diketahui jantinanya... tapi ada lebih kurang 22-24 minggu lagi.. Jadi aku buat sedikit study, bukan untuk menerima seratus peratus tapi hanya ingin mengetahui cara mengetahui jantina bayi dalam kandungan mengikut petua orang dulu - dulu.... So, aku google dan terjumpa beberapa artikel yang boleh dikongsi bersama.... bukan untuk percaya cuma ingin berkongsi sahaja... Rupanya perwatakan ibu semasa mengandung boleh menunjukkan kandungan itu lelaki atau perempuan. Tapi ini pandangan orang dulu - dulu yang banyak makan garam berbanding aku..... so, jom kita baca bersama - sama.

Kata mereka iaitu dari pengalaman mereka mengandung dulu -dulu dalam dunia perubatan, ujian ultrasound digunakan untuk mengesan jantina bayi yang dikandung ibunya, walaupun begitu cara-cara tradisional atau naluri seorang ibu telah banyak terbukti tepat biarpun sekadar meneka buah hati yang dikandungnya. Hasilnya memang tidak dijamin 100 peratus, tetapi ramai wanita hamil yang telah membuktikannya selama beratus-ratus tahun. Beberapa cara yang boleh dilakukan untuk meneka jantina tersebut adalah:

1. Mengalami mual-mual yang agak teruk selama trimester pertama itu pertanda akan mendapat bayi perempuan. Sebaliknya jika tidak mengalami mual-mual teruk atau tahap mualnya rendah petanda anak laki-laki.

2. Tonjolan perut tinggi (runcing) petanda anak lelaki. Sebaliknya jika tonjolan perut rendah petanda anak perempuan.

3. Tubuh terasa lebih bengkak terutama pada peha dan punggung dipercayai sebagai tanda anak perempuan yang sedang mengambil kecantikan ibunya. Tapi jika kelebihan berat badan cenderung ke depan itu pertanda anak lelaki.

4. Lebih suka makanan yang mengandungi protein seperti daging serta suka makanan yang masin dan asam itu pertanda anak lelaki. Sebaliknya jika suka makanan manis dan buah-buahan petanda anak perempuan.

5. Posisi tidur jika lebih suka arah utara dipercayai petanda anak laki-laki, tapi sebaliknya jika lebih senang tidur ke arah selatan petanda anak perempuan.


Memang belum ada bukti ilmiahnya, tapi dari pengalaman perempuan-perempuan hamil ciri-ciri tersebut terjadi ketika mereka mengandung anak lelaki atau perempuan.

 Jom kita tengok....

Tanda Anda Akan mendapat Bayi Lelaki

  • Anda tidak mengalami morning sickness yang teruk pada awal kehamilan atau mungkin tiada langsung
  • Degupan jantung bayi kurang dari 140 kali seminit
  • Anda rasakan beban berat pada bahagian hadapan tubuh
  • Perut anda kelihatan bulat sempurna
  • Bahagian aerola (daerah hitam disekitar puting) akan menjadi lebih gelap
  • Bentuk perut condong ke arah bawah
  • Sukakan makanan yang masam dan masin
  • Suka makan daging dan keju
  • Tapak kaki selalu berasa sejuk
  • Tangan selalu kekeringan
  • Suka menghadapkan wajah kearah utara semasa tidur
  • Bukan hanya anda, tetapi suami juga mengalami pertambahan berat badan
  • Anda akan kelihatan lebih berseri semasa hamil
  • Hidung tampak lebih mekar
  • Selalu sakit kepala

Tanda Anda Akan mendapat Bayi Perempuan

  • Mengalami Morning sickness di awal kehamilan
  • Merasakan beban berat pada bahagian punggung dan pinggul
  • Payudara kiri lebih besar berbanding kanan
  • Rambut anda berwarna agak kemerahan berbanding sebelumnya
  • Bentuk perut condong ke arah atas
  • Perut tampak agak lonjong
  • Mengidam makanan manis
  • Sukakan buah-buahan
  • Suka minum air atau jus yang bersifat masam
  • Anda jadi lebih cerewet semasa hamil
  • Mudah moody berbanding sebelumnya
  • Kulit wajah mudah bermasalah berbanding sebelum hamil
  • Tidak suka makan roti bersama kulitnya
  • Payudara kelihatan mengembang
  • Suka menghadap muka kearah selatan semasa tidur

#Info perkongsian drpd rakan y berada dlm trimester kedua kehamilan.

Amalkan Memakan Buah Kurma

idur
Sabda Rasulullah S.A.W.,
“Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.”

Buah kurma tidak mengandungi gula yang merbahaya. Ia merupakan makanan Rasulullah S.A.W & mempunyai byk khasiat. Ibu yang hamil digalakkan memakan buah kurma, bagi memudahkan proses bersalin. Ia juga elok dimakan sepanjang tempoh berpantang bagi memudahkan proses pengecutan rahim.

Antara kelebihan dan kebaikan mengamalkan memakan buah kurma:
a) Kaya dengan zat besi – sesuai dimakan oleh wanita yg sdg dtg haid & mereka yg mengalami masalah anemia (kekurangan sel darah merah)

b) Tidak mengandungi kolestrol.

c) Kaya dgn protein (1.8 – 2%), serat (2-4%), glukosa (50-57%), Vitamin A dan C, sodium & potassium.

d) Potasium penting utk sistem saraf yg boleh merangsang daya ingatan, meningkatkan nafsu kelamin & meningkatkan sistem pertahanan badan. Berupaya mencegah dr barah payudara & rahim.

e) Kandungan gulanya mudah diserap badan & memberi tenaga segera apabila berbuka puasa.

f) Boleh diberikan kepada bayi bagi mengurangkan kesakitan.

g) Memudahkan proses bersalin & pengecutan rahim.

Mengenal Jantina Baby dalam Kandungan

Assalamualaikum kawan-kawan...
Selamat Hari Jumaat.
Mari mengenal jantina bayi anda... (Saje suka-suka time boring)



MENGENAL JANTINA BAYI DALAM KANDUNGAN
Ni hanya petua orang tua-tua. Hanya ramalan mereka

1) BENTUK PERUT
Melihat kepada perut si ibu. Kalau perut ibu kelihatan tajam iaitu meruncing ke depan, maka anak dalam kandungan tu lelaki. Kalau perut ibu bulat bundar / melebar ke tepi, itu kemungkinan anak perempuan. 
-kata kawan-kawan, perut ku melebar ke tepi.. so pompuan.

2) NIPPLE BREAST
Melihat kepada nipple breast si abang atau kakaknya. Kalau nipple abang atau kakaknya terbelah..maka anak yang dalam kandungan tu anak pompuan. Sebaliknya, kalau nipple tu bulat / timbul maknanya anak dalam kandungan adalah lelaki. Ingat..nipple abang atau kakak kepada anak dalam kandungan tau. 
-anak sulung kan..mane la ada abang/kakak. heheee..

3) ARAH TIDUR
Melihat arah tidur si ibu. Kalau si ibu suka tidur mengiring ke kanan.. maka kemungkinan anak yang dikandung adalah lelaki. Sebaliknya, kalau suka mengiring ke kiri mungkin anak pompuan. 
-Memang selalu tidur ngadap belah kiri..sebab bila ke kanan si anak menendang dengan sekuat hatinya. Terpaksalah si ibu ngiring ke kiri.. Pompuan la kan...

4) POSISI BAYI
Merasa arah berat perut. Kalau si ibu merasa bahawa anak dalam kandungan suka duduk kat sebelah kanan..mungkin anak lelaki. Sebaliknya..kalau baby tu suka dok sebelah kiri..mungkin pompuan.
-Tak dapat di pastikan. Mak dia pun cnfius. hehh

5) PERANGAI IBU
Melihat perangai si ibu. Kalau si ibu semasa mengandung suka bersolek, bergaya.. kemungkinan anak dalam kandungan tu pompuan. Sebaliknya kalau malas nak bersolek dan bergaya anak lelaki.
-Tak dapat di pastikan. Sebelum dan semasa mengandung sama jek.. Ala kadar..bukan retis pun. hohoo.. 

6) GARISAN PERUT
Melihat garisan pada perut ibu. Kalau garisan tegak dari bawah ke atas tu terang dan tak putus-putus maka anak dalam kandungan tu kemungkinan lelaki tapi kalau terputus..kemungkinan pompuan.
-Terang dan nyata. hehee.. So, lelaki.

7) WAJAH IBU
Melihat pada wajah si ibu. Kalau wajah ibu berseri-seri orang kata anak lelaki tapi sebaliknya kalau muka tak berseri orang kata anak pompuan..sebab anak pompuan tu telah menarik seri wajah ibu dia..sebab tu muka ibunya tak berseri..
-Tengok sendiri tak berseri mana pun. Sama je dari dulu, makin mengembang ada la. Ate..dah bukan jenis suka bersolek, takdela berseri pong. Ok, pompuan.

8) BUKU LALI IBU
Melihat kepada buku lali si ibu. Kalau kelihatan licin dan putih berseri, kemungkinan anak lelaki. Jika kelihatan kehijauan mungkin anak perempuan.
-Hitam je kutengok. hahaa sebab kulit bukan putih melepak. So, kita konsider kehijauan la yer. Pompuan.

9) RESPONSE
Melihat kepada response kakak atau abang terhadap ibu. Kalau kakak suka kat ibu mengandung ni..anak dalam kandungan kemungkinan lelaki. Tapi sebaliknya kalau kakak tak suka kemungkinan ianya sama jantina dengan dia..pompuan. Begitulah sebaliknya..
-Kan beranak sulung. Tapi bila pegang anak-anak buah, sume pun ok je.. huhuu.. 

10) PEMAKANAN IBU
Ibu yang suka makan makanan masam dikatakan mengandung bayi lelaki dan jika ibu suka makan makanan manis tandanya bayi perempuan. Ibu mengandung yang suka makan seafood juga dikatakan mengandung bayi lelaki.
-Haishhh sekarang dah 3rd trimester memang nak yang manis-manis aje. huhuu.. So, pompuan
-Seafood pun tibai semacam jugak. Lelaki??


Sebenarnya tak kisah pun lelaki atau pompuan, asal sihat wal-afiat, sempurna kejadiannya pun dah bersyukur sangat. ALhamdulillah atas tiap rezki Tuhan kirimkan. Terima seadanya. Tiap anak lelaki dan perempuan yang dilahirkan, semuanya ada kelebihan masing-masing. Tuhan lebih mengetahui mana yang terbaik untuk kita. Wallahualam.

Kebaikan Tidur: Kanser, Hati, Usus, dan Peparu?



Kebaikan TidurTidur adalah satu perkara yang tidak dapat dielakkan. Bagi yang gila kerja ini adalah satu kekurangan. Bagi yang sukar tidur atau menghadapi insomnia, keupayaan untuk tidur adalah satu dambaan. Tidur merupakan satu aktiviti yang boleh membantu kesihatan tanpa kita perlu berbuat apa-apa.
Saranan yang biasa kita dengar adalah untuk tidur 8 jam sehari. Namun begitu, ada kajian menunjukkan tempoh optimum untuk tidur adalah daripada 6 hingga 6.5 jam sehari, disertakan sekali dengan setengah jam pada waktu tengah hari. Lebih mahupun kurang daripada saranan akan menyebabkan tubuh berasa lesu dan minda hilang fokus.
Tanpa kita sedari, tubuh kita melakukan proses pemuliharaan dan pembakaran bahan dalam tubuh semasa kita tidur. Seperti mana sebuah komputer sering melakukan maintenance apabila tidak melakukan apa-apa atau membuka aplikasi penting, begitu juga pentingnya waktu tidur.
Banyak yang sedang dilaksanakan organ-organ tubuh pada masa yang kita sangka tidak ada apa-apa lagi sedang berlaku. Pada masa tidur, proses nyahtoksin sedang berlangsung di bahagian hati, hempedu, dan paru-paru. Ketika proses nyahtoksin berlaku di paru-paru,kita akan terasa ingin batuk yang agak kuat. Elakkan mengambil ubat batuk pada waktu ini kerana ia boleh mengganggu proses nyahtoksin. Akhir sekali akan berlakunya proses nyahtoksin di usus besar. Ini antara punca ramai sering ingin membuang air selepas bangun tidur.Tidur yang secukupnya adalah penting bagi memastikan organ-organ berfungsi dengan baik. Jika tidak, racun-racun toksin dalam tubuh tidak dapat dicerna dan dikeluarkan.

Apa yang berlaku sementara kita tidur?

Selain proses nyahtoksin, pada waktu tidur juga berlakunya proses di mana sum-sum tulang akan menghasilkan darah.

Keburukan tidur lewat

Perkara ini sering dianggap remeh, terutama sekali jika tersangkut dengan sebuah cerita menarik di televisyen, sedang berada di babak kemuncak pada permainan video, serta mempunyai acara dan perjumpaan penting keesokan harinya.
Namun begitu, ia sepatutnya tidak dianggap remeh. Hal ini kerana jika dijadikan amalan, keburukan lewat tidur ini akan memakan diri si pengamal dan memberi kesan buruk pada kesihatan serta tubuh badan mereka.Amalan lewat tidur dan bangun lambat juga antara punca berlakunya kerosakan organ hati (liver) selain pemakanan.
Tambahan itu, jam biologi badan akan menjadi keliru. Ia akan mengkucar-kacirkan sistem lain, justeru tidak perlu hairan apabila pemakanan menjadi tidak seimbang dan diserap dengan baik, glukosa dalam darah meningkat serta berlaku kerosakan pada tahap metabolisma. Seperti sebuah kilang, setiap proses mempunyai waktu-waktu optimum untuk menjalankan tanggungjawab masing-masing. Apabila waktu-waktu tersebut menjadi tidak menentu, maka proses-proses tersebut tidak dapat berjalan dengan lancar dan efisien.

Kebaikan tidur awal

Berat badan yang seimbang

a) Tidur awal memungkinkan untuk bangun awal, justeru pasti akan bersarapan dan mengelakkan makan lewat malam. Makan lewat malam tidak elok kerana metabolisma badan berada pada kadar yang rendah pada waktu malam berikutan tubuh memikirkan malam sebagai waktu untuk berehat dan memulihara, bukan untuk ‘bekerja’ dan membakar tenaga.

Kurang risiko kanser

b) Amalan bekerja hingga lewat malam bermakna tubuh lebih terdedah kepada cahaya bukan sahaja siang tetapi hingga ke malam. Pendedahan kepada cahaya untuk tempoh yang lama akan menurunkan paras melatonin dalam darah. Hormon melatonin berperanan membantutkan pertumbuhan tumor kanser disamping menyebabkan rasa mengantuk. Oleh itu, amalkan tidur tanpa membuka lampu agar tubuh boleh menghasilkan melatonin secukupnya.

Menguatkan daya ingatan

c) Tidur yang berkualiti boelh menguatkan daya ingatan. Hal ini disebabkan mimpi pada kelazimannya adalah ulangan apa yang telah terjadi. Semasa tidur, walaupun badan tidak bergerak atau bekerja, otak masih lagi menjalankan tugas memproses pengalaman dan pembelajaran.

Kebaikan tidur mengiring ke kanan

Bagi para muslimin dan muslimat, terdapat satu hadis riwayat Bukhari dan Muslim yang menyatakan adalah sunnah untuk berbaring mengiring ke kanan. Antara hikamh-hikmah yang dikatakan adalah:

Merehatkan bahagian kiri otak

Ini bergantung kepada bahagian mana lebih dominan untuk manusia. Bagi yang dominannya kanan, bahagian kiri otak yang mengawal pergerakan motor tubuh kanan. Dengan tidak menghempap bahagian otak kiri, kita dapat mengelakkan daripada bahaya akibat perederan darah pada bahagian tersebut. Dengan itu, kita dapat mengelakkan pembekuan darah, lemak, sisa toksin, serta pengurangan risiko atherosclerosis atau penyempitan pembuluh darah pada bahagian dominan.

Melindungi kesihatan peparu.

Peparu disebelah kiri adalah lebih kecil daripada peparu disebelah kanan. Dengan mengiring ke kanan, ia tidak menjadi masalah dan tidak berlakunya tekanan. Lain pula sekiranya mengiring ke kiri, peparu kanan akan menghimpap ke sebelah kiri, dan keadaan saiznya yang lebih kecil berbanding disebelah kanan menyebabkan peparu sebelah kiri akan tertekan.

Merehatkan usus

Usus memegang peranan yang penting dalam tubuh sebagai pengkumuh serta penyerap nutrisi. Namun begitu, jarang sekali ia mempunyai masa untuk berehat dan pulih, hinggakan ramai yang menyimpan banyak toksin pada bahagian usus dan berlakunya kanser usus. Dengan berbaring mengiring ke kanan, tidak akan berlakunya rembesan lebihan kimia (yang boleh terjadi apabila tidur mengiring ke kiri)

Kesimpulan

Dengan itu, masalah sukar tidur haruslah dibendung dan amalan tidur yang sihat perlu dimulakan secepat mungkin. Sudah terbukti tidur bukan sahaja aktiviti untuk menghilangkan keletihan, malah menyimpan pelbagai kebaikan untuk kesihatan diri. Seperti mana-mana aktiviti, jangan dilakukan berlebihan, jangan pula terlalu kurang.

Sumber:

  • http://harianislam.com/2013/03/08/keburukan-tidur-lewat-dan-bangun-lambat/
  • http://sitik.wordpress.com/2012/12/02/10-kebaikan-cukup-tidur-malam/
  • http://psikotube.blogspot.com/2012/11/9-kebaikan-tidur-mengiring-ke-kanan.html

Wednesday, 29 April 2015

More Space With Drop Box

Assalamualaikum wbt.

Dah lama cik blogger menyepi di laman blog ni, ruang blog pun dah nak bersawang dah jadinya.. Jadi utk entri kali ni, cik blogger nak cakap pasal "storage space".

Mungkin ramai y dah tau pasal Drop Box, Cloud Drive, Google Drive n etc. Dan mungkin masih ada lg y tertanya2 apa tu Drop Box, Cloud Drive, Google Drive dan jugak benda2 etc y berkait dgn software driver ni. Bg y pakar bidang IT, anda dah semestinya tau ttg menda alah ni. Tp bg y masih merangkak2 lg dlm bidang IT dan jugak dlm dunia modern serba canggih ni, ini laa masanya utk anda ambil tau ttg menda alah sebegini.

Drive2 ni sume sebenarnya merupakan storage space y dicipta seperti pen drive ataupun thumb drive y selalu kita guna. Fungsinya sama je, menyimpan dan melindungi data y kita hendakkan dlm satu ruangan y mana x memerlukan sesuatu y besar atau leceh utk dibawa spt pendrive/thumb drive ataupun hard disk.

Penggunaan drive storage sebegini umpama segalanya dihujung jari kita sahaja, asalkan masing2 antara kita ada emel dan juga peranti mudah alih spt tablet, iPad, HP dan etc y berkait dgn dunia modern. Dr peranti sebegitu, kita x perlu risau soal pembentangan penting y perlu dilakukan tetapi fail pembentangan tertinggal di rumah. Edit fail, save dlm mana2 storage space y kita ad (cloud drive, drop box, etc), dan buka utk pembentangan.

Perkongsian bersama bg adik2, kakak2, abang2 y suka download mcm2 benda dlm HP (game, lagu, movie, video, komik, novel), suka selfie, korg boleh gunakan alternative ni utk jimatkan storage phone korg.

Di sini, cik blogger sertakan link utk korg tgk dan daftar akaun Drop Box utk jimatkan phone storage korg..

https://db.tt/pD3adFPT

Sekian, assalamualaikum wbt.

Saturday, 25 October 2014

PARANORMAL LOVE STORY






Cinta paranormal?
Mampukah? Adakah?
Seorang gadis yang luar biasa akan…
Dicintai seorang jejaka yang sedikit luar biasa?


Paranormal Love Story




Luna Airysha



ERICA SARAFINE. Gadis paranormal yang tidak diketahui dari mana dia datang. Hadirnya dia di pekan kecil itu membuatkan ramai orang tertanya-tanya sendiri.

Erica. Lebih selesa bila orang ramai tidak terlalu kenal dan tahu tentang dirinya. Umurnya yang baru menginjak 22 tahun tidak menghalang dan membataskan dia dari melakukan apa sahaja yang dia suka.

Erica. Dia akan datang untuk mendapatkan kau tidak lama lagi. Harinya semakin hampir dan kuasa kau akan bertambah kuat menjelang bulan penuh.” Bisik satu suara yang tidak asing bagi diri Erica.

Gadis muda itu sudah dapat mengagak akan kehadiran demon hybrid yang dimaksudkan itu. Demon. Ya, dia dan juga demon itu tiada bezanya. Dia dan demon itu sama-sama hidup dalam kalangan manusia. Sama-sama punya paras yang mirip seperti manusia, punya suara dan menggunakan bahasa yang sama.

Aku tahu itu dan aku takkan menghalangnya. Biarkan saja dia datang kepadaku.” Balas Erica bersahaja.

Tapi mengapa? Kita tidak tahu apa yang akan dia lakukan kepada kau nanti. Kenapa kau masih hendak ambil risiko?” bisik suara itu lagi, terkejut dengan ucapan Erica tadi.

Senyuman sungging sudah terukir lebar di ruangan wajah Erica. Bola mata dihalakan ke hadapan, memandang keindahan dunia yang sudah lama diterokanya. Hati tidak lepas memuji betapa indahnya ciptaan Maha Pencipta yang agung.

Minda dan deria pendengarannya ditebarkan ke ruangan padang rumput yang terbentang luas dihadapan mata. Soalan yang diajukan suara tanpa jasad yang didengarinya sebentar tadi itu dibiarkan tidak berjawab, bagai melepaskan angin lalu.

Kerana aku ingin tahu tujuan sebenar dia. Niat dia dan mengapa dia begitu mahukan aku. Aku tahu apa yang aku lakukan, kau tak perlu risau.”, balas Erica tenang melalui gelombang telepati setelah lama dia berdiam diri.


Deruan angin hangat yang tiba-tiba menampar lembut ke ruangan wajah Erica membuatkan gadis itu pantas membuka mata. Minda dan juga deria baunya sudah dapat menangkap akan kehadiran demon yang disebut-sebut sebentar tadi.

Melalui deria pendengaran Erica yang tajam, jelas sudah yang demon itu telah sampai di pekan bawah. Dia hanya sedang menanti waktu yang sesuai untuk menonjolkan diri. Kepada siapa? Entahlah. Mungkin kepada manusia-manusia yang sibuk berbelanja di sepanjang jalan yang dipenuhi gerai. Atau, mungkin juga terus kepada Erica.

Erick Cyrus. Demon bersayap seperti angels. Tapi dia bukan angels. Dia demon. Demon yang tidak cair terkena limpahan hangat cahaya matahari. Sayapnya hitam berkilat, sama seperti dalam cerita fantasi dari Filipina, Mulawin. Bezanya, sayap mulawin jahat dalam cerita itu berwarna coklat kemerahan.

Aura Kryptonian yang sangat asing itu dapat dirasai oleh Erica. Dalam pada waktu itu juga laa gadis itu mendapat bayangan tentang apa yang bakal berlaku tidak lama lagi. Dia tidak tahu kenapa. Dan dia tidak tahu bagaimana, tetapi pasti ada satu cara yang dapat dilakukan bagi menghalang hal itu daripada berlaku. Erica melihat sendiri kemusnahan itu berlaku. Dia melihat sendiri manusia menjadi mangsa demon yang rakus menyedut darah mereka hingga kering. Makhluk terbuang. Makhluk terhina dari Hutan Larangan yang tidak seorang pun mampu dan pernah jejakkan kaki ke sana.


Apa yang dia nampak, kini akan jadi kenyataan. Apa yang dia dengar, mungkin harus diabaikan. Apa yang dia tahu, pastinya akan membantu.

Erica sedar akan hal itu. Berulang kali dia telah diingatkan oleh bisikan suara tanpa jasad itu, yang menyuruhnya agar berhati-hati. Demon yang menantikan dirinya itu, bukan demon biasa. Erica tahu. Namun, dia masih berani ambil risiko. Demi keselamatan semua.

“Erick. Kau pasti, nak lakukan semua ni? Kau yakin yang kau takkan menyesal? Langkah yang kita ambil, bukan satu langkah mudah.”

Erick merenung tajam ke dalam anak mata Erica. Aura hitam dia sudah mula berkembang. Api biru mula menyelubungi tubuh Erick. Demon seperti dia, punya bermacam kuasa yang tak mampu dibayangkan oleh akal fikiran manusia biasa. Erica pula, tidak perlu tanya lebih... dia sudah tahu dari renungan tajam Erick.

“Aku pasti. Dan aku yakin dengan keputusan aku. Apa yang aku nak ialah... kau, ada dengan aku dalam setiap misi ni.”

Laju tangan sasa Erick merangkul pinggang Erica, menarik gadis itu rapat ke tubuhnya. Sayap hitam tiba-tiba muncul. Dan Erick terus membuat satu lompatan tinggi ke udara, sebelum dia terbang membelah langit dengan Erica dalam rangkulan kuatnya.


Erick masih terbang di ruangan udara. Dengan Erica masih dalam rangkulan tangannya. Jelas kelihatan di ruangan matanya akan aksi yang ditonjolkan oleh manusia-manusia yang sedang asyik menonton perlawanan bola yang berlangsung di bawah. Tidak seorang pun yang sedar apa yang akan berlaku sebentar nanti. Tidak seorang pun yang tau bahaya yang menanti mereka. Erick melayah perlahan di ruangan udara sebelum melakukan pendaratan cantik.

FIFA Worldcup? Satu bola, rebut ramai-ramai? Dekat dalam ruang stadium yang luas tu? Apa kena mengena dengan bola ni? Erica tak faham. Mata terus merenung tajam ke wajah licin Erick. Si demon dari dunia Kryptonian. Bak katanya.

“What the fish!! Stadium? Erick. Apesal kau heret aku masuk stadium ni?”

Aaarrghhh... bosannya aku. Senget punya demon Kryptonian. Apa punya plan laa bawak aku datang sini. Pergi lepak pantai sambil fikirkan jalan bagus jugak. Ini, stadium... Ooh my Gee.

Erick lempar senyum sungging dibibir. Tengok muka Erica Sarafine yang sudah cemberut membuatkan dia bertambah suka. Tapi ye laa kan, demon mana ada perasaan. Hurmm, mungkin demon Kryptonian ni lain kot.

“Tunggu kejap. Aku tau, kau akan bosan dan lapar. Jadi...”

Apakah? Jadi je, lepas tu terus hilang. Hantu punya demon, tinggal aku sorang-sorang kat atas bumbung stadium ni. Nasib baik musim luruh, tak ada laa panas sangat. Kalau tak...

“Nah, untuk kau. Kau makan laa, sementara ,asih panas tu.”

“Maakk...”

Erick hulur sandwich chicken fillet yang ada chicken ham dengan sos cheese dan mayonis lebih. Mineral botol besar dimasukkan ke dalam beg sandang aku yang dipegangnya.

Erica urut dada yang berdebar kencang. Sungguh, hantu punya demon. Hilang macam hantu, muncul pun macam hantu.

“Erick... kot ye pun, bagi laa salam dulu. Aku nak hidup lama lagi. Aku  bukannya demon Kryptonian macam kau. Takkan pernah mati.”

“Err, sorry... sorry. Demon mana ada bagi salam. Kau ni, boleh buat lawak pulak. Urmm... Sara. Kalau macam tu, apa kata kalau kau jadi demon macam aku je laa.”

Hahh? Erica Sarafine, jadi demon? Demon Kryptonian? Macam Erick? What the ...!! Akankah? Hisy, merapu makan ikan kerapu betul laa demon ni. Agaknya otak dia dah senget kot sebab tengok berbelas orang berebut bola sebijik tu.

Ehh, amenda tu? Apesal... Apakah? Takkan demon-demon jahat serang manusia-manusia yang ada kat stadium ni kot?

“Aku ingatkan... tapi, semua ni memang sama sebijik dengan bayangan yang aku selalu dapat tu. Dan, ada seseorang... atau mungkin, sesuatu yang musnahkan semua demon jahat tu dan selamatkan semua manusia ni. Erick, kau...”

“Seseorang... atau sesuatu ekk? Huhh. Kau duduk sini diam-diam, jangan gerak ke mana walau seinci pun. Faham Erica Sarafine. Bau kau. Tutup bau kau dengan benda yang aku bawak tu. Cari dalam beg sandang kau, benda tu ada dalam tu.” Tiba-tiba suara Erick sudah tidak kedengaran lagi.

Bau aku? Benda? Benda apa yang dia sumbat dalam beg sandang aku? Jangan dia bawak benda busuk sudah dalam beg kesayangan aku ni.


Secepat mana Erick datang, secepat itu juga laa dia hilang. Yang ada Cuma bau tubuhnya dan bayang-bayang seperti asap yang bergerak laju jauh dihadapan Erica. Aura Erick terasa kuat. Tiba-tiba Erica dapat rasakan satu aura lain berhampiran dengannya. Erica kalih muka dan...

“Dumm...”

Darah merah yang pekat, segar dan hanyir terpercik ke wajahnya. Terkejut? Memang terkejut. Dengan tak semena-mena tubuh seorang manusia melayang jatuh dan menggelupur beberapa kaki dari tempat yang diduduki Erica. Mata masih terus memerhati. Mulut dikunci serapat-rapatnya walaupun dada bagai nak pecah melihat situasi yang berlaku dihadapan matanya.

“Sara! Duduk diam. Abaikan apa yang kau nampak tu. Jangan sampai ‘benda’ tu perasan akan kehadiran kau.”

Suara Erick tetiba bergema di dalam kepala Erica. Dia kalih pandang ke depan. Bayang-bayang mirip asap yang bergerak laju tiba-tiba terhenti. Erick memandangnya tajam, memberi amaran.

Semerta tubuh Erica terasa hangat. Seperti berada dalam lingkaran api yang marak. Bagai ada satu kuasa asing yang kuat yang merasuk ke dalam dirinya. Dalam tubuhnya. Kepala Erica terasa pening. Segala urat-urat dalam tubuhnya terasa bagai dihiris dan ditoreh. Badannya terasa perit seperti dibakar hidup-hidup. Mata yang selama ini separuh terhijab, kini sudah tidak terhijab lagi.

Tika itu, bahagian tengah padang tiba-tiba terbakar dek terkena lontaran bola api yang muncul entah dari mana. Automatik Erica berdiri tegak. Anak matanya sudah bertukar warna biru terang. Tangan yang terangkat dihala tepat ke arah makhluk dari Hutan Larangan yang sedang lahap menyedut darah manusia yang sudah tidak bernyawa yang berada beberapa kaki jauh dari Dannika itu sehingga kering.

“Sara! Sara! ERICA SARAFINE! What the fish are you doing?” Erick sudah menjerit nyaring melalui gelombang mindanya kerana terkejut dengan tingkah Erica.

Berdengung nyaring jeritan Erick dalam kepala Erica, namun langsung tidak dihiraukan. Gadis itu sudah tidak seperti dirinya sendiri. Yang Erica tau, dia mesti hapuskan semua makhluk Hutan Larangan yang serang stadium tu sebelum matahari mengundur diri memberi laluan kepada sang bulan.

Manusia-manusia di dalam stadium itu ada yang bertempiaran lari, namun ada juga yang masih duduk diam bagai tiada apa yang berlaku. Seperti mereka dipukau.

Erick menerjah pantas ke arah Erica. Namun lima kaki lagi hendak menghampiri Dannika, dia sudah tidak mampu terbang. Bagaikan sayapnya terkunci. Seperti burung yang terperangkap di celahan rimbunan pohon. Erick hanya terapung. Dan dia tidak suka dengan keadaan sebegitu. Tangan Erica sudah dihala ke arah mangsanya yang lain. Satu persatu makhluk dari Hutan Larangan itu hancur menjadi debu terkena tempias Erica.

Erick terlopong. ‘Kuasa apa yang merasuk Sara ni? Dia cuma manusia biasa yang punya sedikit kelebihan, tapi dia tidak punya magis. Jadi, apakah semua ini?’ Erick masih berteka-teki dengan mindanya sendiri.

Aura biru terang bercampur purple lembut yang mengelilingi seluruh jasad Erica terlihat jelas di ruangan mata Erick. Satu aura yang jarang dapat ditemui dan dilihat di mana-mana.

Hingga makhluk dari Hutan Larangan yang terakhir musnah menjadi debu dek penangan Erica, barulah tubuh Erick dapat bergerak semula seperti awal tadi. Jika tidak, dia tidak dapat menggerakkan mana-mana bahagian tubuhnya. Hatta sayapnya yang sudah sedia dilebarkan juga tidak dapat untuk digerakkan.

“Aah, pedulikan laa pasal stadium ni. Nanti manusia-manusia tu tau laa nak buat apa. Yang penting sekarang ni, keselamatan Sarafine. Dia tak boleh mati.”

Perlahan-lahan tubuh Erica melorot jatuh dan tika itu Erick sudah bebas. Seluruh tubuhnya terasa ringan, urat-urat yang beberapa ketika tadi terkunci kini sudah tidak terkunci lagi. Erick terus meluru laju ke arah Erica, menyambut gadis itu daripada jatuh. Kawasan stadium yang sudah separuh terbakar diabaikan sahaja.

Laju Erick menyambar beg sandang Erica sebelum dia melompat terjun bersama Erica dalam rangkulannya dari bumbung stadium yang boleh memuatkan seramai hampir 124, 300 orang penonton. Sayap terus dilebarkan sebelum dia terbang tinggi menerjah awan. Lantas, Erick dan Erica hilang di balik awan tebal yang sedang berarak.


Sekejap sahaja Erick dan Erica sudah sampai ke tempat tinggal Erica di tempat terpencil. Tubuh Erica yang masih tidak sedarkan diri itu dibaringkan ke atas katil di dalam bilik kecil yang ada. Deria bau Erick menangkap bau sesuatu yang tidak asing bagi dirinya. Darah pekat berwarna biru keputihan yang sedikit hanyir tiba-tiba keluar dari rongga hidung Erica. Erick sudah merasa aneh. Otak Kryptoniannya seperti sudah jammed, tidak dapat berfikir.

Tak semena-mena, satu cahaya putih terpancar di hadapan Erick dan muncul satu lembaga berpakaian serba putih dengan lilitan biru terang di lengan kirinya. Dua bilah pedang yang tersisip di belakangnya dicapai pantas. Erick berhati-hati dengan keadaan sekarang. Ada kemungkinan lembaga itu punya rencana buruk terhadap Erica, dan dia takkan membenarkan apa-apa terjadi kepada Erica. Pedang terus dihunus ke depan, mempertahankan dan melindungi Erica yang masih tidak sedarkan diri.

Kau tak perlu risau tentang keadaan Erica. Dan kau juga tak perlu bimbangkan niat aku terhadap dia. Aku hanya ingin pulihkan keadaan dia. Sebab aku dah diamanahkan untuk jaga dia sehingga dia jumpa seseorang. Dan aku yakin, kau pasti tak nak keadaan Erica bertambah teruk.”

Erick sudah kerut kening. Telepati? Siapa lelaki ni? Apa hubungan dia dengan Erica? Pulihkan Erica? Kenapa pulak perlu pulihkan Erica? Dia cuma pengsan je aku rasa. Mustahil. Takkan laa, tak mungkin semua ni ada kena mengena dengan... tapi, darah tu?

Aku Dylan. Dylan Xander, demon penjaga kepada Erica. Hubungan kau dan Erica membuatkan kau boleh mendengar suara aku dalam kepala kau. Erica tak pengsan tapi dia diracuni oleh makhluk Hutan Larangan masa kau bawak dia ke stadium tu. Kuasa yang ada dalam tubuh dia, yang kau nampak tu tak mampu nak menghapuskan racun yang masih ada dalam badan Erica. Aku perlu bawa dia ke tempat asal dia. Ubat untuk menawarkan racun tu hanya ada di Azores. Tapi aku perlukan bantuan kau untuk bawa dia ke sana. Dia mungkin akan mati jika kita tak bawa dia ke sana segera. Darah tu... kau akan tau juga tentang darah tu nanti, tak perlu aku beritahu kepada kau.” Dylan sambung bicara melalui telepati.

Macam mana aku boleh percayakan kau. Apa bukti kau, yang penawar tu ada di Azores? Dan, kenapa kau yakin sangat yang aku akan tolong kau?”, balas Eric sedikit ragu.


Kepulauan Azores. Erick berfikir lama sebelum membuat keputusan. Tubuh Erica segera didakap erat. Erick tidak mahu gadis itu terlepas dari pelukannya dan dia tidak mahu gadis itu kehilangan nyawa kerana dia. Terus sahaja Erick jump ke kepulauan itu.

Baru pertama kali Erick tahu yang dia boleh jump ke tempat lain. Itupun setelah disuruh oleh Dylan agar berbuat begitu supaya cepat sampai ke Azores... sebelum ini, Erick hanya terbang sahaja walau ke mana dia ingin pergi.

Hampir pening juga Erick dibuatnya bila pertama kali dia menggunakan kuasa yang baru diketahuinya. Tubuh Erica yang masih bersisa dengan racun yang dihantar oleh makhluk Hutan Larangan sedikit sebanyak turut menarik kuasa Erick tanpa dia sedari.

Dylan? Ya. Dia punya satu sebab mengapa dia perlukan Erick untuk membawa Erica ke suatu bahagian yang terpencil dan tersembunyi dari pandangan mata kasar manusia biasa di Kepulauan Azores. Dia tidak boleh menyentuh gadis itu tanpa penawarnya. Dia akan turut sama diracuni jika dia menyentuh Erica.

Puas Dylan menggunakan semua sihir yang dia tahu dan kuasa yang ada padanya untuk mengeluarkan racun yang terdapat dalam tubuh Erica, namun tidak semua racun yang dapat dikeluarkan dari tubuh gadis itu. Sisa-sisa racun yang masih berbaki dalam tubuh Erica perlukan penawar untuk ditawarkan sepenuhnya. Dan untuk itu, hanya ada satu penawar. Hanya ada satu jenis bunga sahaja yang boleh menawarkan bisa racun di dalam tubuh Erica.

Silver rose. Bunga yang tumbuh di kawasan gunung berapi yang ada di kepulauan Azores. Dan hanya Erick seorang sahaja yang mampu mengesan di mana kedudukan bunga itu, kerana ianya sukar untuk ditemui dan hanya tumbuh dua kali setahun. Bunga itu bukan hanya bunga biasa yang tumbuh melata di kawasan mulut gunung berapi yang ada di kepulauan Azores itu, bahkan ianya merupakan sejenis bunga yang luar biasa kerana bunga itu senantiasa dijaga rapi oleh sesuatu. Sesuatu yang tak dapat dilihat dengan mata kasar dan hanya manusia atau makhluk yang bergelar ‘no ordinary people’ sahaja yang mampu melihat kewujudan makhluk tersebut. Makhluk aneh seperti Erica dan Erick tiada masalah untuk melihat dan berkomunikasi dengan makhluk penjaga bunga itu kerana mereka mampu memahami dan berkomunikasi dengan baik dengan makhluk-makhluk berkenaan.

Tapi, dengan keadaan Erica yang masih tidak sedarkan diri selepas kejadian yang berlaku di stadium tempoh hari, hanya Erick sahaja yang boleh Dylan harapkan untuk berhubung dengan penjaga bunga ajaib itu dan membawa pulang beberapa kuntum untuk dijadikan penawar buat Erica.


Anabell, kau kena kuat. Kau kena bangun. Bangun Anabell. Sedar. Kau kena selamatkan Erick. Dylan tak sedar yang dia dah hantar Erick ke lembah maut. Penawar tu hanya satu perangkap. Perangkap yang dicipta oleh seseorang, oleh sesuatu yang ingin melihat kemusnahan puak kau. Penawar itu ada dengan kau sendiri Anabell, jangan biarkan Erick terkorban sebab benda tak masuk akal tu. Aku akan sentiasa ada dengan kau Anabell. Satu-satunya penawar bagi racun yang ada dalam badan kau adalah air dari Snow Blue Waterfall. Air terjun biru yang dikelilingi pokok pain putih. Pokok pain yang sentiasa putih, seperti dihujani salji.”

Suara yang pada mulanya kedengaran bagaikan sebuah bisikan, kini kedengaran begitu jelas di cuping telinga Erica. Kelopak mata cuba dibuka perlahan. Silau. Erica baru sedar yang dia kini berada di tengah hutan belantara. Hutan belantara? Dan semua pokok di situ kelihatan aneh. Sangat aneh. Dedaunnya semua berwarna putih. Putih? Pokok pain putih? Dia harus mencari pokok pain putih itu, harus. Erica juga sedar yang seluruh tubuhnya mulai berubah pucat. Larian Erica yang terasa lebih laju daripada biasa bagai ditemani seseorang.

Hai Anabell. Aku Carynn Luciana. Aku gembira kau sedar. Aku gembira kau dengar pesanan aku. Aku akan temankan kau ke Snow Blue Waterfall. Kita harus bergerak cepat. Erick akan bergerak ke puncak gunung berapi menjelang subuh nanti untuk cari bunga yang hanya tumbuh dua tahun sekali, yang dikatakan mampu menjadi penawar untuk menawarkan racun dalam badan kau.” Ujar Carynn Luciana, si penjaga kedua selepas Dylan.

Luciana? Selama ni, kau dan Dylan yang menjaga aku daripada ancaman makhluk-makhluk terbuang dari Hutan Larangan? Tolong aku Luciana, aku perlu selamatkan Erick. Dia dah lindungi aku sepertimana sepatutnya. Aku perlu cepat. Kita jugak kena sedarkan Dylan sebelum terlambat.” Balas Erica tegang.

Sesi berbalas cakap melalui telepati berlangsung begitu sahaja antara kedua-dua gadis tersebut. Larian tetap diteruskan kerana Erica tahu yang dia tidak punya banyak masa lagi dan mereka tidak boleh berlengah-lengah kerana banyak nyawa yang akan menjadi taruhan. Nyawa Dylan yang telah masuk ke dalam perangkap demon buangan, nyawa Erick yang terperangkap antara perangkap yang dibuat untuk Dylan dan juga nyawa Erica sendiri yang mana jasadnya sedang bertarung dengan racun demon buangan dari Hutan Larangan untuk hidup.


Suasana di kawasan sekeliling tetiba terasa sejuk dan sedikit berkabus. Pokok-pokok renek sudah tidak lagi kelihatan di tengah hutan itu, digantikan dengan kehadiran pokok-pokok yang tinggi mencecah dada langit. Walau bagaimanapun, rasa sejuk itu tidak sedikit pun mengganggu konsentrasi Erica dan penemannya, Luciana, si demon kacukan yang dah lama menjadi demon pelindung Erica. Puteri berdarah campuran yang bakal menjadi pemerintah alam mereka suatu hari nanti.

Pokok-pokok tinggi di hadapan mata Erica sudah mulai memutih. Bunyi desiran angin yang membawa bau basah menyapa deria bau Erica. Kicauan burung yang galak membuatkan Erica berhenti sesaat sebelum menerjah ke depan dan menguja tinggi sebelum menjunam terjun ke arah air terjun yang dinyatakan Luciana sebentar tadi.

Kedinginan percikan air terjun menyapa wajah Erica. Laju sahaja dia menjunam ke dalam Snow Blue Waterfall. Dia membiarkan dirinya tenggelam di dalam sungai yang terbentuk di bahagian bawah air terjun. Segala bisa yang masih ada dalam badannya terasa diserap keluar dari tiap rongga tubuh yang terbuka dek sapaan air terjun yang mengalir tenang di sekeliling tubuhnya. Sesaat kemudian, tangan, dada dan seluruh tubuh Erica terasa pedih bagai ditoreh sesuatu. Bilah pedang.

The Excalibur!” seru Erica.

Bilah pedang itu bercahaya putih kebiruan, menyilaukan pandangan mata. Seperti tahu yang Erica menyerunya, Excalibur terus muncul di depan Erica. Saat itu, kuasa Erica yang telah lama terkunci bangkit semula dan bersatu dengan kuasa Excalibur yang tiada tandingan. Diri sebenar Erica sudah bangkit dari ‘lena’ yang dicipta Dylan dan Luciana atas arahan ayahanda Erica, Lord Aeirzel Alaric Salvatore demi keselamatannya.


Di suatu bahagian yang terpencil dan tersorok dari pandangan mata kasar di Kepulauan Azores, tubuh Erica yang dibaringkan di atas sebuah katil kayu jati yang besar dan indah reka bentuknya mula diselubungi cahaya. Kabus dingin mula menutupi seluruh bahagian katil. Cahaya putih kebiruan tadi mula menerbitkan sebilah pedang excalibur di atas tubuh Erica, dalam genggaman tangannya.

“Erick!?”, panggil Erica.

Kabus dingin dan cahaya putih kebiruan tadi mula hilang dalam sekelip mata. Dylan yang menjaga Erica terkejut melihat keadaan itu dan tidak menyangka yang Erica akan memanggil nama Erick.

Erica, kau dah pulih sepenuhnya? Kau dah selamat!” Dylan masih guna telepati untuk bercakap dengan Erica.

“Tuan Puteri Anabell, Panglima Erick... masih dalam bahaya.” Tegur Luciana yang muncul tiba-tiba.

Dylan pandang Luciana tak berkelip. Dia tahu, pasti ada sesuatu yang tak kena bila Luciana muncul di situ tanpa bagitau apa-apa pada dia. Dan nampaknya puteri dunia gelap itu sudah tau kebenarannya.

Erica pandang Dylan penuh geram. Isyarat yang dihantar kepada Dylan dari pandangan matanya menunjukkan yang dia akan berurusan dengan demon itu setelah menyelamatkan Erick dari perangkap yang tersedia buat Dylan sebenarnya. Dia tidak puas hati dengan tindakan demon itu yang bagaikan mahu membunuh Erick dengan menghantarnya ke lembah maut.

Urusan kau dan aku belum selesai lagi. Aku akan uruskan kau lepas ni Dylan.” Erica teleport suara dia ke dalam gelombang otak Dylan.

Excalibur terus dilekatkan di belakang badan sebelum Erica menerjah laju ke arah tingkap sebelum terjun dan mendarat dengan baik di luar menara yang menjadi biliknya sepanjang dia tidak sedarkan diri. Derianya dilontarkan ke segenap alam. Cuba untuk mengesan aura Erick, si panglima keturunan demon Kryptonian.

Erick, tunggu aku. Kau akan selamat.” Jerit Erica, cuba menghantar gelombang suaranya kepada Erick

Erica menguja laju ke arah gunung berapi yang jauh dihadapan. Aura Erick kali terakhir dikesan berada di pertengahan kaki gunung. Dia perlu cepat. Luciana sudah pun berada di sebelahnya. Dylan yang kaku mendengar amaran dari Erica di dalam menara tadi sudah berada di belakang mereka berdua.

Di pertengahan kaki gunung itu, Erica ternampak beberapa cebisan pakaian Erick. Kerana berang, beberapa batang pokok dihadapannya menjadi mangsa hayunan Excalibur. Tubuh Erica sekali lagi diselubungi aura biru terang bercampur purple lembut. Tangannya diangkat separas bahu. Bola-bola api berwarna biru terang bercampur purple mula muncul dari tapak tangannya sebelum hilang secara berserakan.

Di atas langit terang, suara teriakan Hippogrif mula kedengaran. Erica tak ambil kisah. Hippogrif itu peliharaannya, kawannya. Pasti Skyleon telah melihat Erick di mana-mana.

“Erick!? ERICK!?”

“Sara?! Kau... selamat? Tapi... aku belum... dapatkan bu... bunga tu.” Ujar Erick tersekat-sekat. Tenaganya sudah hampir habis melawan makhluk-makhluk aneh tadi.

“Skyleon! Cepat, kita kena pergi dari sini cepat.” Jerit Erica memanggil si Hippogrif.

“Luciana! Dylan! Cepat, pergi dari sini. Kau berdua jump masuk terus ke istana Lord Alaric. Makhluk dari Hutan Larangan takkan dapat masuk ke dalam sana. Aku akan bawak Erick dengan Skyleon.” Arah Erica tegas.

Skyleon terus terbang tinggi menerjah awan tebal. Hippogrif itu cuba mengelak dari dikesan makhluk buangan dari Hutan Larangan. Dia tau hala tujunya. Terbang terus ke istana Lord Alaric.

“Erick. Kau kena hidup! Kau perlu hidup! Sebab cerita ni takkan habis kalau kau mati. Sebab kisah kita bukan kisah biasa.” Teriak Erica perlahan ke telinga Erick yang didakapnya erat.

Esak tangis cuba ditahan, namun dia tidak kuat untuk kehilangan Erick dari hidupnya. Erica belum bersedia menghadapi kehilangan Erick. Skyleon bagaikan mengerti gelodak perasaan yang dialami Erica. Dia turut berbunyi sayu sambil terus terbang tinggi membelah awan.

Tangan Erica menggenggam kuat tangan Erick yang sudah terkulai layu. Erica tahu apa yang dilakukannya. Dia boleh menyembuhkan demon itu dalam sekelip mata. Skyleon mula terbang rendah. Excalibur mula berwarna terang, mengalirkan kuasa kepada Erica. Tubuh Erica, Erick dan Skyleon kini diselubungi aura biru terang bercampur purple sekali lagi. Kuasanya mula mengalir ke dalam segenap tubuh Erick. Demon Kryptonian itu akan terus hidup. Selamanya. Kuasa Erick akan setanding dengan Erica selepas ini. Kuasa yang mengalir dalam tubuh mereka berdua datang dari The Excalibur.

“Sara! Kau... menangis... sebab aku? Kau kata tadi... kisah kita... bu... kan kisah biasa. Jadi... kisah kita... adakah kisah kita ni, setanding dengan... Paranormal Love Story?” ujar Erick tersekat-sekat setelah dia sedar.

“TAK! Tak... sebab kisah kita bukan lagi setanding dengan Paranormal Love Story, tapi sebab kisah kita memang kisah Paranormal Love Story. Sepertimana paranormalnya diri kita, seperti itulah paranormalnya kisah kita Erick.”

Balas Erica sebelum memeluk erat tubuh kekar Erick. Cinta mereka aneh, sepertimana anehnya hidup mereka. Erick dan Erica. Seorang putera Kryptonian dan seorang lagi puteri demon kacukan. Erick Cyrus dan Erica Anabell Sarafine.