header


Home Info Video E-novel Cerpen Puisi&Ayat Cinta Contacts

My FB

Wednesday, 8 July 2015

FauziahSamad.com: 164. PETUA MASA MENGANDUNG DAN LEPAS BERSALIN



164. PETUA MASA MENGANDUNG DAN LEPAS BERSALIN



gambar ehsan google







Banyak petua yang Kjee terima hari itu. Nak
biarkan sahaja, sayang sangat. Jenuh jugak Kjee asing2kan supaya dapat
masukkan dalam entry yang berkenaan. Kali ini Petua Masa Mengandung dan
selepas Bersalin.


Kjee selalu ingat pesan arwah Mak yang dah
berulang kali Kjee beritahu di blog ini...Kahwin boleh moden tapi
bersalin biarlah ikut cara tradisional.


Terima kasih kepada semua yang menyumbang
petua di bawah ini. Ramai kengkawan kita akan mendapat menafaat
daripadanya. Insya Allah.


Petua2 dibawah ini adalah sumbang semua kengkawan ketika peraduan Petua Orang Tua2 baru2 ini.


    gambar ehsan google
  1. mak saya pesan kalau masa
    mengandung jangan dililit tengkuk dengan tuala atau pakai tudung
    yang jenis melilit tu nanti bersalin takut anak terbelit dgn tali
    pusat …norhaniza




  1. masa saya bersalin..ada sedikit kes di mana uri x kuar habis, rupanya nurse cakap,      
      rambut jangan ikat masa nak bersalin, nanti uri terikat...tak boleh kuar   
      habis...apa pon wallahualam...mungkin petua dari mak dia kot…suria




  1. orang
    mengandung jangan minum air sejuk nanti boleh membotakkan rambut
    si baby dalam perut sebab dia panas bila masuk ke perut dan terbakar
    lah rambuT baby tu ..sharifah rosidah


4.      masa
saye mengandung anak sulung dulu teringin nk makan ikan pari yg
fresh..kebetulan ade kawan suami yang tinggal berdekatan pantai..suami
pesan tolong belikan tapi sampai hati dia tak mau belikan..bila tanye
kenapa ..tak mahu caakp..bila dah bersalin baru dia cakap..petua orang
tua2 tak boleh beri alasan pada orang mengandung dan makan ikan pari
masa pregnant nanti anak sumbing...(shida sidek)


  1.  Orang
    tua2 kata dalam pantan tak boleh menangis nanti kena angin
    meroyan. dah tertulis dah dalam kitab terdahulu melayu ni
    berpantang 44 hari jadi jangan le kita memandei nak
    kurangkan...abiskan 44 hari tu pantang betul2...nanti turun darah kaalu
    tahu puncanya beli ubat tak tahu itu yang bawa maut...ikat rambut
    tinggi2 selitkan dengan lengkuas untuk elakkan masuk angin...kalau
    masuk angin tu lah puncanya angin meroyan...macam2 jadinya meroyan
    ni ade yg gila...makan biar banyak dan banyak kali jangan
    menambah...takut turun darah ada yang terjadi maut ...makan ape
    yang di beri jangan cuba yang tak boleh di makan kalau masuk angin
    ke bentan ke turun darah ke boleh juga ikhtiar ubatnya...contoh nya
    makan putu mayom je ada kuburnya ini lah yang di ceritakan oleh
    bidan yang mengurut nor dulu...norasmah


  1. masa
    berpantang terutama yang dlm perjalanan jauh balik kampung,
    sanggul diikat dan dicucuk paku panjang atau bawa benda tajam
    (gunting) kalau bwa pisau tak pasal2 boleh jadi kes polis lak.
    tujuan untuk elak gangguan syaitan pada baby dan orang berpantang
    sebab badan 'kotor'

    dalam berpantang ibu jari kaki diikat ngan sehelai sabut kelapa utk elak bentan kalau tersepak apa2.

     kalau keguguran (dlm masa 44 hari)x blh melintasi atau berhampiran
    pokok cermai blh menyebabkan turun darah semula. Haiza kl


  1. untuk
    orang mengandung...pesan orangtua jangan makan ulam pegaga takut
    lekat uri kerana akar pegaga mencengkam bumi...juga jangan duduk
    diatas tangga..jangan jahit tutup terus bantal bayi yang baru di
    isi kekabu takut nak beranak susah...pesan orangtua juga buat kerja
    separuh jalan nanti nak beranak pun susah...norasmah


gambar ehsan google
  1. Untuk
    orang tengah mengandung, janagn amalkan makan nasi sejuk..untuk
    elak kepala baby besar dan jangan suka letak tuala di bahagian
    leher...org tua2 kata takut tali pusat anak nanti
    terbelit..wallahualam – cikadakbiru


  1. Orang mengandung jangan merasa maaknan dalam senduk, takut nanti bibir ank jadi cam bibir Negro.  
            Orang yang mengandung jangan meyapu sampah sekerat2,kalau nak sapu kena
            teruskan, takut nanti nak bersalin susah, aank nak keluar tersekat2.. 
            Orang megandung tak boleh duduk atas akar pokok, takut bersalin lekat   
             uri..(Khadijah Salim )


     10.   Petua yang mak sampaikan untuk orang lepas bersalin/dalam pantang.

             Masa nak minum jamu, ibu jari kaki kiri kepit ibu jari kaki kanan.. tangan kiri   
             ampu breast, selawat 3 kali then baru minum.

             Masa berjalan, badan tegak, langkah mesti tersusun dengan teratur, duduk pun
             kena tertib.. (kalau tak nanti, jalan berterabur, bak kata mak, mcm singapore
             penang ~ sebelah kaki ke singapore n sebelah lagi ke penang.. tak cantik)
            sayang.. muka lawa tapi jalan berterabur..

             ni petua dari mak andam yg bisik masa kawen dulu..

            
~ jangan rendam/ada air dalam lesung batu.. kena biar kering.. nanti tut-tut berair..


            ~ nana ~


No comments:

Post a Comment